Dårlige fyringer kan skade virksomheden. Ved du, hvor udbredt problemet er?
Grafik: Maja Henriksen

Kunderejsen og god onboarding er i højsædet hos mange virksomheder. Men hvad med offboarding?

Når en medarbejder opsiges, er vedkommende stadig en vigtig ambassadør, som enten kan styrke eller skade virksomheden. Og det lader mange til at glemme i processen.

Ifølge en YouGov-undersøgelse, som fagforeningen Business Danmark har fået udarbejdet i år, er det nemlig halvdelen af opsagte medarbejdere, der føler sig uretfærdigt behandlet. 49-54 procent taler åbent om oplevelsen med familie og venner.

Hvad betyder det for virksomhederne, og hvor ligger løsningen? Det har jeg spurgt Tina Brun om. Hun er director i konsulenthuset Unique Human Capital, som blandt andet rådgiver inden for rekruttering og afskedigelser.

Tinas egen historie kan du læse i portrættet her.

Forsker Mia Thyregod Rasmussen fra Aalborg Universitet har tidligere fremhævet god offboarding som en vigtig tendens inden for rekruttering. Læs de fire tendenser her.