Kaffebrief

Nordjysk flyselskab, coronapas og rekruttering

… klædt på til smalltalk med substans

Karen Haaning
Karen Haaning
Journalist

Nordjysk flyselskab har røde tal på bundlinjen

Godmorgen. Så blev det mandag. Til at hjælpe dig godt i gang med ugen får du her dit Kaffebrief – og det starter med en nyhed fra Nordjylland. For flyselskabet North Flying, der har base i Aalborg Lufthavn, er blevet hårdt ramt af coronakrisen.

Virksomhedens årsregnskab viser, at det endte med et underskud på 2,7 millioner kroner efter skat trods økonomisk støtte fra hjælpepakker. Året forinden var underskuddet 1,9 millioner kroner.

- Man kan ikke tillade sig at være tilfreds, når der er røde tal på bundlinjen. Men jeg vil sige det sådan, at underskuddet er acceptabelt efter et helt vanvittigt år, siger Jesper Kragelund, der er salgschef hos North Flying, til Nordjyske.

Det nordjyske flyselskab er specialiseret i ambulance-, taxa- og fragtflyvninger.

Læs mere ved Nordjyske (for abonnenter).

Coronapas i indgangen? Ja, i nogle restauranter

Vi skal videre til en nyhed fra restaurationsbranchen. For flere restauranter og barer genindfører nu kravet om, at deres gæster skal vise et gyldigt coronapas i indgangen. Det gør de, selvom myndighederne ikke har bedt dem gøre det.

En medejer til en af restauranterne, der har genindført kravet om coronapas, fortæller til Finans, at de ønsker at passe godt på både gæster og personale.

Piet Klein, administrerende direktør i Restaurant Flammen, der er en af landets største restaurantkæder, mener derimod ikke, at tiltaget er en god idé.

- Hvis vi begynder at lave forskellige regler på forskellige restauranter, er der en risiko for, at det forvirrer gæsterne. Det kan helt sikkert afholde nogle fra at tage ud og spise, hvis de ikke kan gennemskue, hvilke regler der gælder hvor, siger han.

Læs mere ved Finans.

Ekspertens råd: Sådan rekrutteres den rette leder

Vi slutter med en nyhed, der handler om rekruttering. For hvordan rekrutterer man den rette leder til arbejdspladsen? Det ved Britta Borch Egevang, der er partner i headhunterfirmaet Holmgaard Management, som hjælper ejerledere med at rekruttere ledere.

Til Børsen siger hun, at det er vigtigt at få skrevet virksomhedens værdier og kultur ned. Det gør det nemmere at identificere, hvilken kandidat der bedst matcher virksomheden.

Hun fortæller, at lederen kan have afgørende betydning for virksomhedens succes og medarbejdernes arbejdsglæde. Mange ejerledere ansætter ifølge Britta Borch Egevang på baggrund af personlige præferencer – og det mener hun ikke altid er en fordel.

- De tager en, de kender, eller en, de har hørt om. Det kan gå godt nogle gange, men der er også en stor risiko for, at det kan gå skidt, siger hun.

Læs mere ved Børsen (for abonnenter).