Foto: Jens Otto Barsøe
Mit CV

Fra fliserenser til direktør: Niels Jørgen har taget den store tur i Fårup

Fårup Sommerland har fyldt meget i Niels Jørgen Jensens arbejdsliv, og der skulle en af verdens mest kendte virksomheder på banen, før han var klar til et jobskifte. Her kan du se Niels Jørgens CV.

Jens Otto Barsøe
Jens Otto Barsøe
Journalist

Niels Jørgen Jensen er administrerende direktør i Fårup Sommerland. Han er 44 år, født og opvokset ved Saltum og bor i dag i Vodskov med partneren Malene. Sammen har de Johanne og Astrid på 11 og 14 år. Her Niels Jørgens CV:

1989-1992: Avisbud ved Saltum
Da jeg var barn, havde vi en bod ved vejen, hvor der blev solgt gulerødder, ærter osv. Jeg hjalp til og fik en lille del af overskuddet. Det gjorde, at jeg fik øjnene op for fordelen ved selv at tjene penge og spare op til de ting, jeg gerne ville have, for eksempel spil til min Commodore 64.

Så jeg blev avisbud, og ruten var faktisk nærmest i baghaven til Fårup. Det var både Vendsyssel Tidende og Nordjyske Stiftstidende dengang, og der var så lang afstand mellem de gårde, jeg skulle dele ud til, at jeg kun havde 10-12 aviser på min rute. Det var til at overskue, og når der var dårligt vejr, var mine forældre flinke til at køre mig rundt. På grund af de få aviser var lønnen ikke specielt høj, men jeg kunne alligevel se, at der kom penge på kontoen. Det var hårdt at skulle tidligt op i weekenderne, men det var sundt som led i at tage de første forsigtige skridt ind i en arbejdskultur.

Niels Jørgen Jensen(forrest) som ungarbejder i Fårup. Han arbejdede de fleste af årene i Restaurant Loen. Foto: Privatfoto
Niels Jørgen Jensen(forrest) som ungarbejder i Fårup. Han arbejdede de fleste af årene i Restaurant Loen. Foto: Privatfoto

1992-2003: Sæsonansat, Fårup Sommerland
Jeg har to brødre, som er henholdsvis seks og ni år ældre end mig. De arbejdede i Fårup Sommerland og byggede broen for mig. Jeg startede i en påske, hvor jeg blandt andet slog græs og højtrykrensede fliserne i grill-området. Så de fliser lærte jeg personligt at kende. Det var fantastisk at arbejde i Fårup, hvor jeg kom ind i en kultur med mange ligesindede. Jeg opdagede værdien af at have gode kollegaer, og vi havde masser af sjov og ballade. Else, der den dag i dag passer hestene, havde dengang bopæl bagved Loen (restaurant i Fårup Sommerland red.). Det var der, vi mødtes efter arbejde og fik en sodavand eller en øl. Derfra var der heller ikke langt til at bruge Parkens faciliteter efter lukketid. Fårup er i dag meget formaliseret, og det var noget mere afslappet dengang. Samtidig var der ikke helt så mange arbejdsregler, hvilket der selvfølgelig både var fordele og ulemper ved.

Noget af det første jeg lærte fra Søren (Kragelund, tidligere direktør, Fårup Sommerland red.) var i forbindelse med, at jeg skulle lægge nogle skilte til side. Jeg lagde dem med bagside mod forside, og så ridsede det øverste skilt det nederste. Der blev jeg irettesat, og jeg husker det tydeligt, for det var et meget godt billede på, at vi skulle være opmærksomme på at passe på tingene i parken.

Jeg tjente penge nok i løbet af sæsonen i Fårup til, at jeg kunne holde det kørende i resten af året. Jeg kunne henover juli måned godt arbejde 25-30 dage i træk. Jeg havde min base omkring Loen og Oasen, hvor jeg startede som opvasker og efterfølgende blev tjener og steger, som det hed dengang. Jeg havde også en del år som assisterende områdeleder. Når jeg vendte tilbage år efter år, var det som at komme hjem til en anden familie. Det var ikke kun et arbejde, og jeg overvejede faktisk ikke at søge job andre steder. Det skyldes nok også, at der gennem årene var en faglig udvikling.

2003-2005: Direktionsassistent og parkleder, Fårup Sommerland
Jeg blev færdig med mit speciale på cand. merc.-uddannelsen i juni, og jeg havde skyndt mig, for jeg skulle igen arbejde i Fårup henover sommeren. Tingene udviklede sig til, at jeg fik et fast job som højre hånd for Søren Kragelund. Jeg havde egentlig tænkt, at jeg skulle ud og lave noget andet, efter jeg var færdig med at læse, for der var ikke noget job, jeg kunne træde ind i Fårup, men det blev opfundet.

Jobbet bestod i at hjælpe Søren på forskellig vis. Blandt andet med oplæg, analyser, og den daglige drift om sommeren. På mit studie havde jeg tidligere skrevet projekt om Fårup. Det handlede om muligheden for at lave et Fårup Sommerland i Polen. Da jeg blev fastansat startede vi en proces, hvor vi sammen med Tivoli International fra København rejste rundt i Polen. Vi fandt faktisk en grund i Gdansk og havde masser af møder, med henblik på at starte i Polen, men det blev ikke til noget.

 

Fårup Sommerland er kendt som et godt sted at arbejde for unge. Her bliver det i 2011 belønnet med en pris fra Job-patruljen. Arkivfoto: Grete Dahl
Fårup Sommerland er kendt som et godt sted at arbejde for unge. Her bliver det i 2011 belønnet med en pris fra Job-patruljen. Arkivfoto: Grete Dahl

2005-2014: Personalechef og parkleder, Fårup Sommerland
Jeg kan egentlig ikke huske, hvorfor jeg skiftede titel. Jeg har nok sagt til de to ejere, Søren og Henrik, at det ville være fint med noget udvikling, da jeg havde fået mere erfaring og kunne tage flere opgaver ind. Det blev startskuddet til Fårup Academy, som er vores træning og uddannelse af medarbejdere, og som også fylder meget i dag. Vi fik sat tingene i system og knækket koden for, hvordan vi kan følge op og have sigtelinjer for, hvad der er god gæsteservice. Jeg vil gå så langt som til at sige, at vi i dag har en position blandt de bedste i markedet, når det gælder værtskab og gæsteservice.

2009-2014: Parkchef, Fårup Sommerland
Jeg fik mere ansvar i forhold til driften af parken, blev involveret i den strategiske udvikling og deltog også i bestyrelsesmøder. I det daglige havde jeg ansvaret for butikker, restauranter, alle operatører ved forlystelserne, og jeg havde tre chefer under mig. Det krævede overblik og en vis båndbrede at gå fra 50 ansatte i vintersæsonen til 500, når det spidsede til henover højsæsonen. At få den harmonika til at spille og samtidig sørge for, at gæsterne har en god oplevelse var og er en af de store udfordringer i Fårup.

Niels Jørgen Jensen medvirker i dokumentaren "Lego House: Home of the Brick" hvor han fortæller om restauranten. Foto: Screenshot fra "Lego House: Home of the Brick"
Niels Jørgen Jensen medvirker i dokumentaren "Lego House: Home of the Brick" hvor han fortæller om restauranten. Foto: Screenshot fra "Lego House: Home of the Brick"

2014-2019: Operations Director og Senior Operations Director, LEGO House A/S
Det var svært at forlade Fårup af flere årsager. Jeg var stadig glad for mit job, og der var også et krav fra Lego om, at jeg skulle flytte indenfor en times radius af Billund. Så det ville også få familiemæssige konsekvenser. Men jeg kunne rent professionelt ikke sige nej til at være en del af Lego House, som skulle åbne i 2017. Det var og er i mine øjne et helt unikt projekt og en helt ny kategori af oplevelsescenter.

Det var super spændende at være tæt på Legos maskinrum samt have dialoger med Lego-familien, som også viste stor passion for projektet. Jeg lærte en hel masse om at innovere og produktudvikle og fik mange nye redskaber, som jeg på ingen måde ville være foruden. Jeg havde heldigvis også noget med i bagagen, som jeg kunne bidrage med til projektet. Jeg var en af de få attraktionsfolk, der blev hentet ind. Så i forhold til forståelsen af flow, opbygning af en oplevelse og logistik, havde jeg meget at byde ind med. Det gjorde, at det kunne lade sig gøre at have det job i næsten fem år.

Min familie flyttede aldrig derned. Jeg pendlede og havde en lejlighed i Billund, og vi fik hverdagen til at fungere på den måde. Jeg er stolt af at have været en del af Lego House, og man kan egentlig bare gå ind på deres hjemmeside, og se alle de priser de har modtaget for at blive bekræftet i, at det er noget helt særligt. Der er i øvrigt lavet en dokumentar-film om Lego House, hvor jeg er med i den del, der omhandler restauranten.

Rutsjebanen Fønix åbner i denne sæson og Niels Jørgen Jensen har store forventninger til den nye attraktion. Arkivfoto: Bo Lehm
Rutsjebanen Fønix åbner i denne sæson og Niels Jørgen Jensen har store forventninger til den nye attraktion. Arkivfoto: Bo Lehm

2019-??: Administrerende direktør, Fårup Sommerland
Jeg var klar til nye udfordringer og kunne have forfulgt det i Lego eller i anden virksomhed. Så kom muligheden for at vende tilbage til Fårup, som mit hjerte banker højt for og har gjort det i mange år af mit liv. Så det var et nemt valg at vende tilbage.

Selvfølgelig er der pres på i mit job, for der er forventninger fra gæsterne, ejerne, medarbejderne og fra bestyrelsen, men langt hen ad vejen, er der tale om et positivt pres og et samarbejde for at gøre tingene endnu bedre. Jeg drømmer om at skabe en fantastisk arbejdsplads for med det afsæt, har vi forudsætningerne for at blive ved med at betage og overraske gæsterne, som de får nye og spændende oplevelser, der er værd at rejse efter og ikke mindst komme igen efter.

De værste oplevelser jeg har haft i Fårup er, når en gæst kommer til skade, og vi har en del af ansvaret for, at det sker. Jeg er selv familiefar, og ved hvordan jeg ville have det, hvis mine børn kom til skade. Det er heldigvis sjældent, at vi har alvorlige uheld.

Jeg blev hængende lang tid sidste gang, jeg var her og kan ikke se, hvorfor jeg ikke også skulle gøre det denne gang. Der er mange spændende visioner for Parkens fremtid, og jeg kan sagtens se mig selv motiveret mange år frem. At være i det her game vokser på dig. Vi har fire sæsoner. Der er en åbningsperiode, en driftssæson, en nedlukningsperiode og så har vi en vintersæson. Det kan bare noget i forhold til at blive stimuleret, Der sker hele tiden noget nyt, og vi er hele tiden på vej mod næste mål. Mit mål for den kommende tid er, at rekorden fra 2013 med 656.000 gæster bliver slået i år.