LinkedIn er blevet ”funny” – men også mere alvorlig. Få ekspertens bedste råd
Tendenser

LinkedIn er blevet ”funny” – men også mere alvorlig. Få ekspertens bedste råd

LinkedIn lader sig inspirere af Facebook og har nu indført en funny-reaktion på det professionelle sociale medie. Betyder det flere kattevideoer og færre konferencer? Det fortæller SoMe-ekspert Mads Søndberg, der også deler et snedigt råd.

Foto: Brooke Cagle/Unsplash.com
5. juli 2022

Hvad laver tømreren, når han har fri? Lige vaterpas'er ham.

Den slags (tvivlsomme) vittigheder vil vi måske møde flere af, når vi fremover logger på LinkedIn.

I hvert fald har mediet tilføjet en funny-reaktion, som kan afstedkomme flere sjove opslag. Nu kan vi blandt andet like, hylde, støtte og altså grine ad opdateringer fra vores kollegaer og professionelle netværk.

Men er det en god idé, og hvad betyder det for brugen af LinkedIn? Det fortæller SoMe-ekspert Mads Søndberg, som også kommer med et snedigt råd.

Hvorfor skal LinkedIn til at være sjovt?

”Brugerne har i flere år efterspurgt mere humor på platformen, så det er et tiltag, der har været længe undervejs.

LinkedIn kan godt blive opfattet som et stift og meget professionelt medie, men med de her nye reaktioner nærmer man sig Facebook, som har haft succes med det.

Sidste år fik vi også støtte-reaktionen på LinkedIn, som lægger op til mere alvorlige eller personlige opslag. LinkedIn går altså ikke alene i en sjovere retning. Der er generelt plads til flere følelser.”

Hvilken betydning får de nye reaktioner for brugen af LinkedIn?

”Jeg tror ikke, LinkedIn kommer til at flyde over med kattevideoer – men vi ser en tendens til, at mediet bliver mere løssluppent og personligt.

LinkedIn går ikke alene i en sjovere retning. Der er generelt plads til flere følelser.
Mads Søndberg, partner og administrerende direktør i ZoeMe

Jeg tror, det reflekterer samfundstendensen, hvor arbejdslivet er blevet mere flydende, og vi insisterer på at kunne være hele mennesker. Vi vil både kunne glæde os over at holde ferie og vise sårbarhed, når livet er svært – også på LinkedIn.

Når det så er sagt, er jeg endnu ikke stødt på funny-reaktionen i mit eget feed. Der går altid noget tid, før brugerne tager nye funktioner i brug, men det skal nok komme.”

Hvad skal vi være opmærksomme på, når vi selv laver opslag?

”LinkedIn er stadig en professionel platform, som præsenterer os over for samarbejdspartnere, kollegaer, arbejdsgivere og potentielt kommende arbejdsgivere.

Derfor må det personlige ikke tage overhånd. Du kan sagtens dele en sjov anekdote – men den skal relatere sig til dit arbejdsliv på én eller anden måde.

Ofte vil du opleve, at den type indhold klarer sig godt, for der ikke er nogen risiko forbundet med at like hyggelige, personlige opslag – modsat politisk betonede budskaber.

Og lige nu kan man sikkert godt spekulere i det.

Når sociale medier bruger ressourcer på at udvikle nye funktioner, vil de også gerne se dem i brug. Så hvis du laver et opslag, som giver grinende reaktioner, vil du sikkert også opleve, at LinkedIn lige nu belønner dig med større rækkevidde.”