33 år og legetøjsboss: Hårdt arbejde er stadig det, der betaler sig bedst
Industri

33 år og legetøjsboss: Hårdt arbejde er stadig det, der betaler sig bedst

Marck Højberg Matthiasen har på tre år fordoblet omsætning og medarbejderantal på virksomheden i Hobro.

Foto: Claus Søndberg
3. februar 2022

Lige ved siden af reception står den. Den lille scooter, som har været “verdenskendt”, siden den blev lanceret i 1970’erne. Siden har hvert andet danske barn i en generation kørt på plasticscooteren med det blå styr og den røde “krop”.

I forhallen hos Dantoy står den i en særlig udgave - den støbt i en form for metal og har hædersplads - netop fordi den er Dantoys mest kendte legetøj.

Men Hobro-virksomheden sælger også mange andre typer af plasticlegetøj - og har de seneste år redet med på både livsstils- og bæredygtighedsbølgen.

Det fortæller Dantoy-direktør Marck Højbjerg Matthiasen, da vi et øjeblik senere tager plads i et mødelokale ved siden af Dantoys showroom, der er fyldt med legetøj i alle farver og til alle formål - og som vi senere skal have en rundvisning i.

"Jeg kan godt lide, at ting kan sættes i kasser. Jeg er visionær, men sidder ikke og drømmer om at flyve til månen. Det er ikke den type virksomhedsejer og leder, jeg er". Foto: Claus Søndberg
"Jeg kan godt lide, at ting kan sættes i kasser. Jeg er visionær, men sidder ikke og drømmer om at flyve til månen. Det er ikke den type virksomhedsejer og leder, jeg er". Foto: Claus Søndberg

I løbet af de seneste år har legetøjsvirksomheden arbejdet meget bevidst med legetøjets kulører.

Børn foretrækker naturligt farver som blå, gul og rød - netop de farver, scooteren er produceret i. Undersøgelser viser, at børn går efter komplementærfarver, hvis de selv kan vælge, siger Marck Højberg Matthiasen.

Men børnene får ikke altid lov til at vælge.

For deres forældre ser i stigende grad legetøjet som en del af interiøret i hjemmet.

"Hele barnets univers er blevet en del af familiens univers. Det er smeltet sammen, så vi producerer ikke længere kun legetøj - produkterne skal også have et livsstilselement i sig, og derfor skifter farverne oftere alt efter moden," siger Marck Højberg Matthiasen.

Legetøj skal helst være lækkert at se på. Det skal kunne stå fremme, og hvis ikke det er pænt nok til at stå fremme, bliver det gemt væk. Det er en megatrend, og købemønstret har ændret sig helt vildt, mener direktøren.

Også bæredygtighedstanken er integreret i Dantoys produkter. Virksomheden har netop lanceret en legetøjsserie, der er produceret af gamle fortøjninger og fiskenet. En andet projekt - “take back”-projektet - går ud på at indsamle brugt legetøj, der smeltes om og støbes ind i nye produkter.

"Vi indsamler brugt legetøj i børnehaverne og har aftaler med flere kommuner rundt omkring. Det er en cirkulær tankegang," siger Marck Højberg Matthiasen.  

Særligt efter folketingsvalget i 2019 er der sket noget, mener han.

"Når unge vælger retning, er it og teknologi nok mest attraktivt, så jeg er nok lidt atypisk i mit valg med Dantoy, som er en produktionsvirksomhed," siger den 33-årige direktør.  Foto: Claus Søndberg
"Når unge vælger retning, er it og teknologi nok mest attraktivt, så jeg er nok lidt atypisk i mit valg med Dantoy, som er en produktionsvirksomhed," siger den 33-årige direktør. Foto: Claus Søndberg

"Til det valg snakkede alle om klima. Inden da havde vi mange initiativer i huset - vi var svanemærket og iso-certificeret, men det blev ikke rigtig værdsat ude hos kunderne. Efter 2019-valget er der nu en kæmpe efterspørgsel hos forbrugerne, og det betyder, at vi skal være mere omstillingsparate end nogensinde."

Marck Højberg Matthiasen købte fabrikken af sin svigerfar for tre år siden og har siden fordoblet omsætning og medarbejderantal.

Umiddelbart havde den 33-årige direktør ikke forestillet sig, at han en dag skulle eje en legetøjsfabrik i Jylland.

Marck Højberg Matthiasen er født og opvokset i København, hvor han læste på Copenhagen Business School. 

Han er uddannet cand.merc.aud. - revisor - men har altid tænkt, at det kunne være spændende at udvikle en virksomhed.

"Revisorer er nok kendt som værende lidt introverte. De kigger mere på, hvordan sidste års tal var. Men jeg synes, det er sjovt at udvikle - og på handelshøjskolen fik jeg en god værktøjskasse, så jeg kan tænke i optimering og gennemskue processer relativt hurtigt," begrunder Marck Højberg Matthiasen.

Efter handelshøjskolen stiftede han en virksomhed, der solgte økologisk juice. 

Det var i 2009, og på det tidspunkt var den økologiske bølge endnu kun et lille skvulp.

Marck Højberg Matthiasen kunne kun sælge den økologiske juice på Christianshavn og Islands Brygge, som var de to mest hippe steder i København på det tidspunkt.

"Her 11-12 år senere er 30-40 procent af danskernes samlede indkøb økologisk, så det er gået stærkt, og det er lidt de samme trends, jeg ser inden for legetøjet," siger direktøren og tilføjer:

"Jeg prøver at tage nogle mine læringer med over i Dantoy. For der er meget potentiale i det, vi laver. Ikke mindst fordi det har med børn at gøre."

Marck Højberg Matthiasen er ikke i tvivl om, at han skal satse på kunder, der går efter kvalitet.

"Hele barnets univers er blevet en del af familiens univers. Det er smeltet sammen, så vi producerer ikke længere kun legetøj - det skal også have et livsstilselement i sig," siger Marck Højberg Matthiasen.  Foto: Claus Søndberg
"Hele barnets univers er blevet en del af familiens univers. Det er smeltet sammen, så vi producerer ikke længere kun legetøj - det skal også have et livsstilselement i sig," siger Marck Højberg Matthiasen. Foto: Claus Søndberg

"I løbet af få år er man begyndt at tale meget om kemikaliefri leg. Folk er opmærksomme på, hvad de køber og propper ind i kroppen - og hvilke tilsætningsstoffer, de udsætter sig selv og deres børn for," siger Marck Højberg Matthiasen.

Han mener, at Dantoy på det punkt har været foran konkurrenter i Kina og Asien - fordi virksomheden har skullet overleve på ordentlighed og kvalitet. Ikke på pris.

"Og nu efterspørger forbrugerne så netop produkter, der er produceret på en måde, så de holder længe og er fri for kemikalier - og med tanke for bæredygtighed. Så vores konkurrenceevne er blev endnu bedre," siger Marck Højberg Matthiasen.

At han skulle blive direktør for en legetøjsfabrik er en tilfældighed, mener han.

I København mødte han sin kone, Mette, der er datter af den tidligere Dantoy-direktør.

Svigerfar spurgte Marck Højberg Matthiasen, om han kunne tænke sig at sidde i Dantoys bestyrelse - og det kunne han. 

Marck Højberg Matthiasen så oven i købet så stort et potentiale i virksomheden, at han - da han havde solgt sin egen virksomhed i København - spurgte, om han måtte arbejde på Dantoy i et par dage.

“Et par dage” blev til mange flere.

I et år pendlede han mellem Frederiksberg og Hobro - og da familien i mellemtiden var blevet forøget med et barn, besluttede Marck og Mette sig for at flytte til Aarhus.

"Det fungerede ikke at arbejde så langt væk, når man lige har fået et barn," konstaterer Marck Højberg Matthiasen.

Kort tid efter købte han Dantoy af sin svigerfar.

Parret har nu tre børn på et, tre og fem år, så der er masser af “prøvekaniner”, når nye produkter skal prøves af.

"Vi er i gang med at sætte os nye mål. For vi har allerede indfriet målene for i år," siger Marck Højberg Matthiasen. Foto: Claus Søndberg
"Vi er i gang med at sætte os nye mål. For vi har allerede indfriet målene for i år," siger Marck Højberg Matthiasen. Foto: Claus Søndberg

"Børnene elsker det. Det er jo som at komme ind i en legetøjsbutik, og de bliver testet og eksponeret og elsker at komme her. På den måde er der en rød tråd i familien, for den opvækst har Mette også selv været igennem."

Det var hendes farfar, der købte virksomheden, og hendes far fulgte efter i midten af 90’erne.

Marck Højberg Matthiasen overtog Dantoy i 2018, og siden er det gået rigtig stærkt.

"Vi har brugt tid på at udvikle - og har løbende investeret. Lige nu er vi ved at bygge en ny fabrikshal, så vi kan skalere yderligere op. Vi har i år investeret, så vi kan øge vores kapacitet med 30 procent," siger Dantoys direktør.

"Vi arbejder hele tiden med at strukturere vores strategi og har tilknyttet eksterne konsulenter, som er med til at vende hver sten for at se, hvad og hvor potentialet er."

Marck Højberg Matthiasen betegner det seneste år som “helt vildt”. 

Efterspørgslen har gennem hele pandemien været massiv, og også på det personlige plan har året givet flere anerkendelser. Han har været nomineret som Årets ejerleder i Nordjylland og Entrepreneur of The Year.

"Jeg er nok lidt atypisk på grund af min alder, men jeg er måske også atypisk, fordi jeg har en tro på, at man kommer langt med hårdt arbejde: Hvis man lægger en masse timer og noget knofedt i en virksomhed, skal resultaterne nok komme," siger Marck Højberg Matthiasen, inden han åbner døren til det store showroom, hvor et udpluk af Dantoys forskellige legetøjsserier er linet op.