Kultursteder kan meget mere end blot at underholde: Den position skal de udnytte
Bæredygtighed

Kultursteder kan meget mere end blot at underholde: Den position skal de udnytte

Spillesteder, teatre, kongrescentre, kunstmuseer og biografer har millioner af mennesker inden for dørene hvert eneste år. Derfor bør de påtage sig et formidlingsmæssigt ansvar, som gør så stort et indtryk, at deres gæster opfører sig mere bæredygtigt, mener Jan Kvistborg, der er chef for sponsor- og bæredygtighed i Aalborg Kongres & Kultur Center.

Foto: Claus Søndberg
5. december 2021

Denne artikel er skrevet efter en samtale med Jan Kvistborg, der er chef for sponsor- og bæredygtighed i Aalborg Kongres & Kultur Center. Artiklen er altså et udtryk for hans egne holdninger - formuleret af journalist Helle Madsen.

Kulturinstitutioner i Danmark bør løfte sig over deres kernekompetence. De bør påtage sig et særligt ansvar. De bør tænke mere bæredygtighed ind.

Spillesteder, teatre, kongrescentre, kunstmuseer og biografer har hver dag kontakt til mange mennesker og dermed en enestående chance for at nå ud til rigtig mange på én gang. Branchen har allerede meget fokus på at være bæredygtige backstage, men foran scenen er effekten meget større. 

Hvis du kan nå alle de mennesker, der hver uge går til kongres, til messer, til udstillinger, til koncert eller i biografen, er meget nået. Vi skal alle bære et ansvar, hvis vi skal nå de klimamål, politikerne har sat op.

Hvordan skal kulturinstitutionerne så gøre det?

Det er meget vigtigt, at man ikke løfter pegefingre. At man ikke er belærende. At man bliver på “egen banehalvdel”. Her i Aalborg Kongres & Kultur Center lægger vi mere vægt på nudging. Vi vil gerne påvirke gennem inspiration. Vi arbejder derfor målrettet på at fortælle Aalborgs bæredygtighedshistorie, og vi understøtter de mange gode indsatser, der sker i byen.

Helt konkret genbruger vi i AKKC nogle af de rekvisitter, der har været brugt til koncerter eller kongresser. Vi har eksempelvis fået en socialøkonomisk virksomhed til at producere tasker for os. Taskerne kan være fremstillet af et scenetæppe eller af et banner, der har hængt ude på Vesterbro under en kongres. 

Jeg er godt klar over, at Aalborg Kongres & Kultur Center gør noget ganske særligt, fordi direktør Nicolaj Holm og hans medarbejdere brænder for ideen om bæredygtighed og for at gøre en forskel. 

Men jeg synes godt, at branchen generelt kan påtage sig et større formidlingsmæssigt ansvar. De er i kontakt med rigtig mange mennesker hver dag.

Kultursteder kan ikke producere bæredygtige vandpumper eller solceller. Deres ressource ligger et andet sted - så muligheden er der!