Aalborg Karneval skal ikke kun være de unges fest: Sådan griber vi den gyldne mulighed
Lederens løsning

Aalborg Karneval skal ikke kun være de unges fest: Sådan griber vi den gyldne mulighed

Danmarks største éndags-event skal ikke kun være en fest for unge. Det mener talsperson Jeanett Kaare, der vil skabe sammenhold og udvikling i Aalborg – med en karnevalsuge på tværs af generationer.

Foto: Caroline Bundgaard
25. maj 2023

I formatet Lederens Løsning giver vi spalteplads til ambitiøse nordjyder, så de har mulighed for at fortælle om en aktuel problemstilling eller udfordring i deres arbejdsliv. Vores eneste krav er, at deres bidrag også skal indeholde en mulig løsning på problemet. Denne tekst er skrevet af Jeanett Kaare, der er partner i reklamebureauet Weltklasse og ny talsperson for Aalborg Karneval.


Siden januar har jeg været en del af Aalborg Karneval. Og lige nu kulminerer ugers arbejde med den store karnevalsuge med International Parade, Børnekarneval og Stjerneparaden.

Midt i festen og al euforien har en lille astronaut-udklædt fyr gjort indtryk på mig.

Han kiggede forventningsfuld med, da den internationale parade gled gennem byens gader med rytmer og glimmer. Og jeg mødte ham igen dagen efter, hvor han nu var flankeret af sine udklædte forældre.

Han vinkede og sendte mig det skønneste smil – og jeg håber, at det er begyndelsen på en karnevalstradition, som vil følge ham hele livet. For det er lige præcis, hvad karnevalet handler om.

Traditioner og fællesskab.

Ikke kun de unges fest

På min tur rundt i byen har jeg ofte mødt mennesker, der siger: “Aalborg Karneval var den fedeste oplevelse, da jeg studerede. Det gad jeg godt igen.”

Men alligevel er karnevalet primært blevet en fest for de unge.

Det skal vi have modet til at forandre og forbedre, hvis vi gerne vil udnytte Aalborg Karnevals fulde potentiale.

Når den store Stjerneparade ruller gennem byen, tager 100.000 mennesker del i festen [...] Tænk, hvad det betyder for synlighed og markedsføring af byen.
Jeanett Kaare, partner i Weltklasse og talsperson for Aalborg Karneval

Når den store Stjerneparade ruller gennem byen, tager 100.000 mennesker del i festen – og heraf er cirka 30.000 mennesker besøgende udefra. Det gør os til Nordeuropas største karneval og Danmarks allerstørste éndags-event.

Tænk, hvad det betyder for synlighed og markedsføring af byen. Ikke mindst hvis karnevalet kan blive en endnu større fest på tværs af generationer.

Måske er Stjerneparaden ikke længere interessant for dem med små børn eller gråt hår. Men så må vi finde andre veje, som kan tiltrække dem – og endnu flere turister og gæster fra oplandet.

Som sekretariat kan vi ikke skabe den forandring alene. Det skal vi gøre i fællesskab.
Jeanett Kaare, partner i Weltklasse og talsperson for Aalborg Karneval

Hele byen skal med

Jeg drømmer om en hel karnevalsuge, hvor alle – virksomheder, foreninger, frivillige, skoler og så videre – arbejder sammen med ét klart mål: at fremme udvikling, synlighed og fællesskab i byen.

Allerede nu har vi partnerskaber med over 30 forskellige foreninger og flere virksomheder, men der er plads til flere. Både borgere, erhvervslivet og studerende, som vil være med til at udvikle fremtidens karneval, så det bliver vores alle sammens.

Forestil dig, at den lokale cafe i lige præcis denne uge serverer en særlig karnevalsmenu og klæder tjenerne i pallietjakker. At butikkerne udsmykker vinduerne i bedste karnevalslook. Eller at den lokale frisør tilbyder ekstra glimmerspray og idéer til kreative frisurer.

Måske har byens uddannelsesinstitutioner også brugt foråret på at udtænke nye veje til, hvordan karnevalet kan etablere og styrke partnerskaber i byen.

Som sekretariat kan vi ikke skabe den forandring alene. Det skal vi gøre i fællesskab. Og muligheder er der masser af, hvis bare vi har modet til at gribe dem.