Foto: Caroline Egeberg Jochumsen
Fremtid

Plakatfusk og en politisk nedsmeltning – kampagnelederne reflekterer over nederlag

I fire uger har Vigeur fulgt to kampagneledere og deres arbejde under valgkampen. Vi har været med gennem håb og høje forventninger - og slutteligt en skuffende valgdag i begge lejre. Ingen af kandidaterne fik en plads på Borgen. Men hvad lærer man af nederlag?

Foto: Caroline Egeberg Jochumsen
21. november 2022

Valget kom, og de blå så, at de røde sejrede.

De nordjyske mandater er fordelt, og valgkampagnerne er definitivt ovre.Dampen har dog på ingen måde forladt forhandlingslokalerne, og det er fortsat uvist, hvilken regeringssammensætning, der bliver Danmarks næste. Én ting er dog sikkert - den bliver mere rød, end den bliver blå.

På Vigeur kastede vi os over at vise håndværket i valgkampen og de mekanismer, der ligger bag. Under valgkampen fulgte vi ikke politikerne, men deres kampagneledere. Én fra rød og én fra blå blok. Én der arbejdede for en nyere kandidat og én som hjalp en mere garvet.

Med valget bag os, ved vi nu, at ingen af de to kampagneledere fik deres kandidat på Christiansborg.

Et nederlag kan skyldes mange ting. Nogle af dem kan være selvforskyldte, mens andre kan være helt ude af egne hænder.

Knap tre uger er gået siden valgdagen, og de to kampagneledere har brugt den efterfølgende tid på at restituere og få pulsen ned.

Selvom de begge er enige i, at det er "rigtig dejligt"

Prøv Vigeur


Opret en gratis Vigeur Light-profil og læs videre. Med en Light-profil får du adgang til 5 artikler pr. måned.

Er du allerede abonnent?