Derfor skal du sige ”Nej, chef. Vi skal ikke bare lige arbejde hårdt de næste to måneder”
Arbejdspladsen

Derfor skal du sige ”Nej, chef. Vi skal ikke bare lige arbejde hårdt de næste to måneder”

En bestemt metode, som skal motivere medarbejdere, er ofte den ultimative kilde til stress. Det mener nordjysk erhvervspsykolog Tom Steen Jensen. Læs her om tre metoder, din leder ofte bruger forkert – og lær, hvordan de bør bruges.

Foto: Ryan Snaadt/Unsplash.com
28. februar 2022

Lad os starte med at slå en ting fast: Desto mere motiveret du er, desto bedre præsterer du på dit arbejde.

Derfor er det heller ikke så underligt, at de fleste ledere anvender diverse motivationsmetoder på de danske arbejdspladser.

Men er det muligt, at motivationsmetoder faktisk kan gå ind at skabe mistrivsel? Det har jeg bedt erhvervspsykolog Tom Steen Jensen gøre os klogere på.

En del af hans arbejde består i at rådgive stressramte – her får han information om, hvad det er, medarbejdere bliver udsat for på deres arbejdspladser, som gør dem stressede. Derudover hjælper han også virksomheder med trivselstiltag, så de ikke får stressede medarbejdere.

Jeg har bedt ham problematisere tre metoder, ledere bruger til at motivere medarbejdere – og give et bud på, hvordan metoderne kan anvendes, så de ikke resulterer i stressede medarbejdere.

Månedens medarbejder

Problemet

”Du føler, du bliver nødt til at stræbe efter at blive månedens medarbejder, fordi du endnu ikke er blevet det i løbet af dine 2-3 år på arbejdspladsen, men det er alle dine kollegaer på skift. Og det må jo betyde, at du er i den tunge ende,” fortæller erhvervspsykolog Tom Steen Jensen.

Månedens medarbejder som motivationsmetode kan derfor skabe mistrivsel hos medarbejderne, da de begynder at bekymre sig om, hvorfor de endnu ikke er blevet månedens medarbejder.

”Derudover kan kollegaerne begynde at kigge misundeligt på hinanden, hvis de ikke mener, at månedens medarbejder har fortjent titlen og det kan skabe splid,” fortsætter Tom Steen Jensen og tilføjer: ”Det er også et problem, at vi ikke kan melde os ud af konkurrencen – for hvad end du vil være med eller ej, så er du det.”

Løsningen

”Vi skal sørge for at anerkende for det, vi er – og ikke bare det, vi gør. Det kan vi blandt andet gøre ved at fejre processer, samarbejder og projekter frem for de enkelte individer og det mål, de har nået sammen,” slår Tom Steen Jensen fast.

Dashboards

Problemet

”Det er den ultimative kilde til stress: Vi tager medarbejdere og reducerer dem til en bunke tal,” starter Tom Steen Jensen med at fortælle mig, da jeg beder ham om at påpege problemet ved dashboards på de danske arbejdspladser.

”Vi kigger på, hvordan medarbejdere måler inden for forskellige parametre, men vi måler for eksempel ikke på, om du er en glad medarbejder, som dine kollegaer trives med. De parametre glemmer de. Det kan også være, du er iderig og er kreativ, men det bliver du heller ikke målt på.”

Men det er ikke det eneste problem, der er ved dashboards:

”De røde tal står og blinker, og medarbejderne føler sig presset til at levere, og det går i sidste ende ud over produktets kvalitet og medarbejdernes stressniveau,” fortæller Tom Steen Jensen.

Løsningen

”Dashboards burde være forbeholdt lederne, så det kun er dem, der kan se de røde tal. Oplever lederen, at der særligt er én medarbejder, som har røde tal, kan lederen benytte det som anledning til at tage en samtale med den enkelte medarbejder om, hvad han/hun har brug for, og om personen trives,” fastslår Tom Steen Jensen.

”Vi skal lige arbejde ekstra hårdt de næste to måneder”

Problemet

”Når en leder kommer og siger, at hendes team bliver nødt til at arbejde ekstra hårdt de næste to måneder, har medarbejderne oftest ikke noget imod det – hvis virkeligheden forholdt sig sådan,” fortæller Tom Steen Jensen og uddyber:

”Men ofte bliver det længere end to måneder, og så har vi pludselig arbejdet over i halve eller hele år, og det kan vi ikke holde til. Så går medarbejderne ned med stress, og medarbejderne mister tilliden til deres ledere, fordi de ikke holder deres ord.”

Løsningen

”Løsningen er, at lederne skal holde, hvad de lover. Og hvis tidsplanen skrider, skal de kommunikere det til deres medarbejdere og finde andre løsninger, så det lovede kan overholdes” siger Tom Steen Jensen.

Tom Steen Jensen er autoriseret erhvervspsykolog og har kontor ved ”Psykologerne på Nytorv” i Aalborg. Foto: Martin Damgård
Tom Steen Jensen er autoriseret erhvervspsykolog og har kontor ved ”Psykologerne på Nytorv” i Aalborg. Foto: Martin Damgård