Hvad skal der til for at sikre trivsel på arbejdspladsen? Her er fem bud
Arbejdspladsen

Hvad skal der til for at sikre trivsel på arbejdspladsen? Her er fem bud

Nogle spiller squash med kollegaerne. Andre strikker for at koble fra. Der er mange forskellige veje til at opnå trivsel på arbejdspladsen. Herunder får du fem forskellige bud i noget af det indhold, vi har lavet i løbet af året.

Kollegaerne Birthe, Christine, Anja og Sussi mødes hver onsdag i Nørresundby Idrætscenter og spiller squash. Det er med til at øge deres trivsel på arbejdspladsen. Foto: Caroline Bundgaard.
29. december 2021

Føler du dig godt tilpas på din arbejdsplads? Udvikler du dig?

Hvis du kan svare ja til begge spørgsmål, trives du højst sandsynligt. For definitionen af ordet trivsel er netop at finde sig godt til rette og at være i en god udvikling.

En analyse fra Konsulenthuset Ballisager viser, at vi nordjyder vægter trivsel i vores arbejdsliv højt.

Men mens nogle kan svare ja til spørgsmålene ovenfor, kan andre ikke. En undersøgelse fra Sundhedsstyrelsen med flere end 180.000 deltagere viser, at næsten hver femte dansker i beskæftigelse har et højt stressniveau.

Så hvad er det, der skal til, for at vi trives på vores arbejdspladser?

Det giver Vigeurs indhold herunder dig nogle bud på.

Du kan blandt andet læse, hvorfor trivslen øges, hvis man behandler sine medarbejdere, som man behandler kopimaskinen. Du kan høre, hvad sygeplejersken Anja Imer mener, hun skal blive bedre til, hvis hendes fremtidige arbejdsmiljø skal komme til at se lysere ud. Og du kan se den tidligere YouTuber Kristine Sloth fortælle, hvordan hun strikkede sig ud af sin livskrise, og hvordan hun siden hen har gjort det til en forretning.

God fornøjelse.

Hvad sker der med trivslen, hvis man behandler sine medarbejdere, som man behandler kopimaskinen? Den øges, mener Søren Dige

- Det vigtigste er, at vi får svedt og grint, siger 62-årige Birthe om den ugentlige squash-træning med kollegaerne. Foto: Caroline Bundgaard.
- Det vigtigste er, at vi får svedt og grint, siger 62-årige Birthe om den ugentlige squash-træning med kollegaerne. Foto: Caroline Bundgaard.

De fleste af os ved, at en høj puls kan give et højt humør. Det gælder også Birthe, Christine, Anja og Sussi, der er kollegaer og hver onsdag går til squash sammen.

De arbejder til daglig som rengøringsassistenter ved virksomheden Moldbjerg Service, og det er deres chef, Mads Moldbjerg, der betaler squash-regningen. Det gør han, fordi han gerne vil forebygge stress samt øge trivslen og arbejdsglæden blandt sine medarbejdere.

Squash er langtfra den eneste aktivitet, Mads Moldbjerg betaler for sine ansatte. Virksomheden er nemlig tilmeldt en abonnementsordning, så medarbejderne kan vælge imellem 70 aktiviteter fordelt på træningsaktiviteter, events, kurser og workshops.

Søren Dige har stiftet ordningen, som lige nu har 50 nordjyske virksomheder tilknyttet. Han mener, at trivslen øges, når man behandler sine medarbejdere, som man behandler kopimaskinen.

Her kan du læse hvorfor.

Du udskyder sikkert nogle bestemte arbejdsopgaver. Det kan du lære at lade være med

Det kræver viljestyrke at overbevise dig selv - og din hjerne - om at lave kedelige, ubetydelige og ubehagelige arbejdsopgaver. Illustration: Maja Henriksen.
Det kræver viljestyrke at overbevise dig selv - og din hjerne - om at lave kedelige, ubetydelige og ubehagelige arbejdsopgaver. Illustration: Maja Henriksen.

Udskyder du nogle gange arbejdsopgaver?

Det gør jeg, og ifølge Einar Baldvin Baldursson, der er lektor i arbejds- og organisationspsykologi ved Aalborg Universitet, er jeg langtfra alene om det.

Han fortæller, at vi mennesker typisk udskyder arbejdsopgaver, som, vi synes, er kedelige, ubetydelige eller ligefrem ubehagelige.

Men når denne type arbejdsopgaver skal løses – for det skal de jo før eller siden – skal vi bruge vores viljestyrke. Og det er ifølge professoren vigtigt at have et job, hvor man ikke skal trække for meget på sin viljestyrke, for det kan i sidste ende medføre stressrelaterede lidelser og dårlig trivsel på arbejdspladsen.

I artiklen kan du blive klogere på, hvordan det hænger sammen. Du kan også få gode råd til, hvordan du undgår at udskyde arbejdsopgaver.

Læs mere her.

I Region Nordjylland har man en anderledes tilgang til sygefravær – og det virker

Inge Bolet og Bo Larsen er arbejdsmiljøkonsulenter. De arbejder med sygefravær i Region Nordjylland. Foto: Claus Søndberg.
Inge Bolet og Bo Larsen er arbejdsmiljøkonsulenter. De arbejder med sygefravær i Region Nordjylland. Foto: Claus Søndberg.

Når vi snakker om trivsel på arbejdspladser, er det også væsentligt at snakke om sundhed og sygefravær.

En arbejdsplads, der har fundet en anderledes tilgang til sygefravær, er Region Nordjylland. I regionen har man siden 2013 haft en meget konkret og forpligtende sygefraværspolitik. Og den nyeste sygefraværsrapport fra landets regioner viser, at politikken virker.

For ifølge rapporten er Region Nordjylland den eneste region, der samlet set har oplevet et fald i sygefraværet fra 2012-2020.

Men hvad er det, Region Nordjylland gør, som virker?

Det handler både om at have en løbende dialog mellem den syge medarbejder og lederen. Men det handler også om at have fokus på arbejdsopgaverne, der ikke løses ordentligt, når der er et højt fravær.

Læs mere her.

Anja arbejder i et fag, hun holder af, men som hun har haft svært ved at holde ud

- De sidste par år, hvor jeg kom hjem til en datter, som også krævede omsorg, jamen jeg kunne næsten ikke. Jeg havde faktisk ikke mere at give, siger Anja Imer, der bor med datteren i Aalborg. Foto: Martin Wendel Damgård.
- De sidste par år, hvor jeg kom hjem til en datter, som også krævede omsorg, jamen jeg kunne næsten ikke. Jeg havde faktisk ikke mere at give, siger Anja Imer, der bor med datteren i Aalborg. Foto: Martin Wendel Damgård.

- Vi er mere værd.

De fire ord er det seneste år blevet råbt igen og igen af sygeplejersker, der har strejket for at få bedre løn- og arbejdsvilkår.

En af sygeplejerskerne er nordjyske Anja Imer. Under sin uddannelse havde hun store forventninger til sygeplejefaget, men da hun blev færdiguddannet, var virkeligheden en anden, end hun havde forestillet sig.

I podcasten herunder fortæller hun om sin hverdag og om dårlig trivsel på arbejdspladsen. Men hun fortæller også, hvad hun mener, hun kan gøre for i fremtiden at få bedre trivsel på arbejdspladsen.

Lyt med her.

Kirstine Sloth gik fra stress til strik: - Jeg lå på mine forældres sofa i fire måneder og så Den Store Bagedyst

Hver uge kører min kollega Emil Kondrup en tur med en nordjyde. Illustration: Maja Henriksen.
Hver uge kører min kollega Emil Kondrup en tur med en nordjyde. Illustration: Maja Henriksen.

En dag brød Kristine Sloth sammen og ”stoppede ikke med at græde i tre uger”.

Med bopæl i København, en kæreste i Aarhus og en karriere som YouTuber, havde hun nok at se til. Da det hele blev for meget, droppede hun de sociale medier i fire uger og gav sig til at strikke.

Men det, der startede som tidsfordriv, mens hun lå på sine forældres sofa i Aalborg, skulle senere vise sig at blive en karrierevej.

Hvordan Kristine Sloth strikkede sig ud af sin livskrise og siden gjorde det til en forretning, kan du høre mere om i videoen herunder.

Se med her.

Vores chef påvirker vores trivsel

Som de fem stykker indhold ovenfor viser, er der mange forskellige måder, hvorpå man kan opnå sundhed og trivsel på arbejdspladsen.

Mens nogle finder meget individuelle ideer til trivsel på arbejdspladsen, såsom squash eller strik, er der også undersøgelser, som peger på væsentlige interne faktorer på arbejdspladsen, der har betydning.

En analyse foretaget i 2021 af Konsulenthuset Ballisager viser eksempelvis, at chefens væremåde påvirker mange danskeres trivsel på arbejdspladsen. Det er i høj kurs hos medarbejderne, hvis lederen har et positivt væsen. Hvis lederen har favoritter og mangler selvindsigt, kan det omvendt påvirke medarbejderne til at skifte job.

Chefen er faktisk så vigtig for vi danskere, at det er noget af det, der vægter højest, når vi skifter job. Derudover vægter vi gode kollegaer og en god løn højt.

Analysen viser også, at det i høj grad er vigtigt for danskerne, at deres arbejdsgiver forebygger stress. Det kan øge trivslen på arbejdspladsen. Et godt psykisk arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen hænger nemlig tæt sammen.

1500 danskere mellem 18-65 år har deltaget i undersøgelsen.