Hvad sker der med trivslen, hvis man behandler sine medarbejdere som kopimaskinen? Den øges, mener Søren Dige
Arbejdspladsen

Hvad sker der med trivslen, hvis man behandler sine medarbejdere som kopimaskinen? Den øges, mener Søren Dige

Der findes ikke håndfaste ledelsesværktøjer eller hurtige løsninger, hvis man vil skabe bedre trivsel på arbejdspladsen – det kan opnås på mange måder. Vi tog med fire kolleger til squash og fik trænet lattermusklerne.

Foto og video: Caroline Bundgaard
17. december 2021

Klokken har lige passeret 18.30 ved Nørresundby Idrætscenter.

Uden for har mørket næsten overtaget himlen. Men fuldmånen gør et ihærdigt forsøg på at lyse parkeringspladsen op. Det resulterer i et gråligt mørke, der er omsluttet af regn og kulde.

Den slags kulde, som kun en regnfuld novemberaften kan tilbyde.

Og så er der 62-årige Birthe, 37-årige Christine, 42-årige Anja og 46-årige Sussi, som er mødt kampklare op til en omgang squash.

De fire kvinder er kolleger og arbejder til dagligt som rengøringspersonale hos virksomheden Molbjerg Service. Men i tre kvarter onsdag aften er gulvmopperne skiftet ud med ketsjere, når de mødes til en omgang ketsjerspil. Sådan har det været hver onsdag i halvandet år.

Det er deres chef, Mads Moldbjerg, der betaler for det. Han har givet alle sine medarbejdere mulighed for at benytte sig af abonnementsordningen hos Mindstep Care. En nordjysk ordning, hvor virksomheder betaler 58 kroner per medarbejder.

Et sundheds- og trivselsprogram som et all-inclusive tilbud til virksomheder, der ønsker at forebygge stress samt øge trivslen og arbejdsglæden, forklarer Søren Dige, der er stifter af konceptet.

- Den enkelte medarbejder vælger frit mellem holdaktiviteter, events, workshops og kurser og booker sig ind via et bookingsystem, siger han.

På squashbanen spiller de fire kvinder ikke efter regler, og de konkurrerer ikke mod hinanden. De skiftes bare til at slå den grå lille bold mod væggen.

For nogle lyder sport uden konkurrence som et mareridt. Men her er det ikke så vigtigt.

- Det vigtigste er, at vi får svedt og grint, siger Birthe med et bredt smil i ansigtet.

Der er ingen tvivl om, at de får grint. Det kan man høre på lang afstand. De har fordelt sig på to baner, og i det sidste kvarter mødes de og spiller på samme bane.

Det er den velkendte lyd og lugt fra barndommen; gummifodtøj, der hviner på det lakerede halgulv og den insisterende lugt af gammelt sved og noget andet, der er svært at definere.

Deres Chef, Mads Moldbjerg, kan også mærke, at kvinderne er glade for deres squash om onsdagen.

- Jeg kan på ingen måde få dem til at tage en arbejdsopgave onsdag aften. Hvis jeg prøver, får jeg klar besked om, at de skal til squash. Så det har jeg opgivet, griner Mads Moldbjerg.

Det har han det helt fint med. Han er glad for, at medarbejderne prioriterer oplevelser sammen uden for arbejdet. Det er med til at styrke sammenholdet på arbejdspladsen.

- Det er cirka halvdelen af mine medarbejdere, der benytter sig af ordningen i fritiden. Derudover bruger jeg det til at samle mine medarbejdere til workshops og foredrag. Sidst tog vi et førstehjælpskursus sammen.

Mads Moldbjerg har i alt 38 ansatte.

Trivsel er individuelt

Når man tænker sundhed og trivsel, er vi nok mange, der tænker noget med 10.000 skridt og ugentlige løbeture. Men det vil Søren Dige gøre op med.

I hans ordning er hjernegymnastik og træning af lattermusklerne lige så vigtigt. Det er også sundhed. Derfor tilbyder Mindstep Care alt fra delledans og crossfit til foredrag og koncerter.

Han startede abonnementsordningen i foråret 2019, fordi han som coach oplevede, at folk kom til ham med stresssymptomer, når de allerede var blevet syge – og langt det fleste handlede på én eller anden måde om trivslen på arbejdspladsen.

- Vi er udsat for større og større pres på arbejdet. 430.000 danskere har symptomer på mistrivsel stort set hver dag. Forskning viser, at stress og depression om få år er den væsentligste kilde til sygdom og ubalance. Derfor mener jeg, at virksomheder gør klogt i at investere i deres medarbejders trivsel. Både for deres egen bundlinje og for medarbejdernes sundhed, siger Søren Dige og fortsætter:

- Det er enormt dyrt for virksomheden, når en dygtig og betroet medarbejder bliver sat ud af spil ved en langtidssygemelding. Vigtig viden forsvinder. Derfor kan det godt betale sig at investere i sine medarbejderes trivsel, inden de brænder ud.

Søren Dige mener, at virksomheder gør klogt i at investere i deres medarbejders trivsel. Foto: Claus Søndberg.
Søren Dige mener, at virksomheder gør klogt i at investere i deres medarbejders trivsel. Foto: Claus Søndberg.

Søren Dige fandt ud af, at det primært handler om to ting, hvis man vil skabe trivsel hos sine medarbejdere.

For det første skal man som leder se sine medarbejdere som forskellige individer, der har forskellige behov. Det nytter altså ikke noget at komme med en yogamåtte under armen – eller et løbeprogram for den sags skyld.

- For nogen er trivsel store bøffer og rødvin, for nogen er det foredrag og workshops, og for andre er det hård fysisk træning. Det skal man som arbejdsgiver kunne rumme og se.

- Jeg tror på, at kultur og socialisering med kolleger betyder noget for livskvaliteten og dermed arbejdskvaliteten. Man oplever hinanden på nye måder. Hvis arbejdsgiverne vil skabe trivsel hos deres medarbejdere, skal de ikke trække noget ned over hovedet på dem. De skal tilbyde en buffet af muligheder.

Den anden ting, som Søren Dige peger på, er, at trivsel skal være en integreret del af virksomheden og ikke et projekt med en start- og slutdato. For trivsel er ikke bare tre timers teambuilding en torsdag eftermiddag.

- Sådan et tilbud fandtes ikke, så jeg satte mig for at lave et. Prisen er 58 kroner per medarbejder, fordi det har været vigtigt for mig, at det var noget, virksomhederne ville blive ved med at prioritere. På samme måde som man forventer kaffe på arbejdspladsen, siger Søren Dige.

Der er lige nu cirka 50 virksomheder, der er tilknyttet ordningen i hele Nordjylland, men særligt i Aalborg, hvor han i samarbejde med nordjyske partnere tilbyder medlemmerne over 70 aktiviteter fordelt på træningsaktiviteter, events, kurser & workshops.

- Man skal behandle sine medarbejdere, som man behandler sin kopimaskine. Man bestiller service og vedligeholder den løbende, inden den går i stykker. Man skal også sørge for at tage hånd om sine medarbejdere, inden de brænder ud.

Fra virksomheden Asetek A/S i Aalborg er 13 medarbejdere fra udviklingsafdelingen mødt op til workshop. Foto: Lars Pauli Svendsen.
Fra virksomheden Asetek A/S i Aalborg er 13 medarbejdere fra udviklingsafdelingen mødt op til workshop. Foto: Lars Pauli Svendsen.

Hos virksomheden Asetek A/S i Aalborg har 13 medarbejdere fra udviklingsafdelingen kun lige klemt det knitrende sølvpapir fra deres madpakker sammen, inden de nu i samlet flot er kørt til Gugvej 138 for at deltage på én af Mindstep Cares workshops. Trivsel i et team hedder det.

Uden for skinner solen, en sjældenhed for årstiden. Men det kan være lige godt det samme, for de 13 deltagere skal være inden for på 1. sal de næste fire timer.

De er der i god tid, så de kan nå at fyldt kaffekopperne. De skal selv koge vand i elkedlen og lave sig en kop pulverkaffe.

Imens bliver der grint, talt om rejseplaner og pillet rugbrødskerner ud af tænderne fra den føromtalte frokost. Det er konsulenthuset Progreso, der står for workshoppen.

- Når I går fra den her workshop, kan I gå ud og bruge redskaberne allerede i morgen, siger oplægsholderen som det første.

Det er altså lettilgængelige og brugbare redskaber til at skabe trivsel i et team, der er på programmet.
Workshoppen veksler mellem oplæg og involverende opgaver og giver deltagerne indsigt i, hvor faldgruberne er for et godt samarbejde på arbejdet.

Først er deltagerne en smule tilbageholdende.

Når oplægsholderen spørger deltagerne, kigger de alle sammen ned. Måske i et forsøg på at blive usynlige. Men som tiden går, bliver stemningen lettere, og der opstår en livlig samtale om oplevelser, hvor samarbejdet har fungeret godt – men også hvor samarbejdet har fungeret mindre godt.

Til sidst ser det nærmest ud som om, at de hygger sig.

Som tiden går, ser det næsten ud som om, at deltagerne hygger sig til workshoppen. Foto: Lars Pauli Svendsen.
Som tiden går, ser det næsten ud som om, at deltagerne hygger sig til workshoppen. Foto: Lars Pauli Svendsen.

Personalegode eller pres?

Gennem de seneste år er der kommet øget fokus på arbejdsmæssig trivsel.

Mange virksomheder er blevet klar over, at medarbejdernes trivsel ligeledes har betydning for virksomhedens bundlinje. Både fordi det kan koste dyrebare ressourcer, hvis en medarbejder bliver langtidssygemeldt, men også i kampen for at rekruttere nye medarbejdere.

Trivsel på arbejdspladsen er blevet et vigtigt parameter, når vi skal vælge job.

Her kan du læse en artikel, hvor adjunkt på Institut Aalborg Universitet, Mia Thyregod Rasmussen, fortæller om rekrutteringstendenser.

Derfor har jeg spurgt Lisbeth Kappelgaard, der er Ph.d. i tværdisciplinær sundhedskommunikation og trivselsvejleder på Aalborg Universitet, hvordan man generelt kan sikre god trivsel blandt sine medarbejdere som virksomhed.

- Der er gode eksempler på trivselsfremmende tiltag, men der er også eksempler på det modsatte. For når virksomheder i den allerbedste mening bestræber sig på at skabe større trivsel med den ene hånd, risikerer de samtidig at skabe mistrivsel med den anden, siger Lisbeth Kappelgaard og fortsætter:

- Hvis man i en organisation etablerer en løbeklub, og denne løbeklub bliver et vigtigt omdrejningspunkt for det sociale samvær på arbejdspladsen, så risikerer man at ekskludere dem, der ikke har lyst til at løbe. Eksempelvis Torben, der har en knæskade. Han kan komme til at stå uden for fællesskabet og opleve et pres, der ikke er rart at være i.

Lisbeth Kappelgaard peger på, at trivsel i høj grad handler om, hvorvidt vi oplever en balance mellem de krav og forventninger, vi møder i vores arbejde, og de behov, ressourcer og kompetencer vi selv oplever at have til at indfri de krav og forventninger, som stilles.

Derfor opfordrer hun til, at man som arbejdsplads er opmærksom på, at trivsel og sundhed ikke reduceres til et spørgsmål om aktivitet, men snarere ses ud fra den enkeltes behov og udgangspunkt for at kunne trives – såvel fysisk som mentalt.

- En del oplever det øgede fokus på at være og forblive sunde, og dermed undgå sygedage, som et ekstra mentalt pres, der kan få det i forvejen halvtunge læs til at tippe til den forkerte side. Fokus på at performe ud over arbejdsopgaverne bliver en ekstra KPI i perfomance-kulturen. En stressfaktor, og så opnår man det modsatte. Nemlig mistrivsel, siger Lisbeth Kappelgaard.