Lad bare sweater og tørklæde blive hjemme: Sådan holder du varmen på et koldt kontor
Arbejdspladsen

Lad bare sweater og tørklæde blive hjemme: Sådan holder du varmen på et koldt kontor

Mange arbejder lige nu på kolde arbejdspladser og hjemmekontorer. Her er forskers råd til, hvordan du får varmen i arbejdstiden.

Foto: Unsplash.com
23. november 2022

Mange kontorer er i år koldere end sidste år. Det skyldes, at flere virksomheder vælger at spare på varmen for at spare på økonomien. På offentlige arbejdspladser er temperaturen 19 grader.

Og hvis du – lige som jeg – forsøger at spare på din private elregning, er hjemmekontoret heller ikke lige så varmt, som det var sidste år.

Det stiller altså nye krav til, hvordan du holder varmen, mens du er på arbejde.

”Du skal ikke lave det store for at fordoble kroppens varmeproduktion,” siger Lars Nybo, der er professor i humanfysiologi ved Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet, til Ritzau.

Når du sidder stille, laver din krop energi, der svarer til 100 watt. Det er ligesom en stor elpære. Men bare ved noget let bevægelse kan du få niveauet til at stige til 200 watt, skriver Ritzau.

”Hvis for eksempel benene kommer i gang, kommer der mere blod ud i hænderne og fødderne, og på den måde undgår du, at de bliver kolde,” fortæller Lars Nybo.

Du kan også vælge at gå en anden vej. Nemlig ved at lave små fysiske øvelser til en del af din daglige rutine.

En anden måde at få varmen på er at gøre små fysiske øvelser til en del af din daglige rutine.

”Det kan være med en træningselastik, som du står og trækker ud til siderne, så det begynder at syre lidt i skuldre og arme. Det åbner nemlig mere for blodomløbet, så du pisker noget varmt blod ud i hænderne,” fortæller Lars L. Andersen, der er professor i sundt arbejdsliv ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Har du ikke nogen elastik ved hånden, kan du også gøre nogle hop på stedet, lave armstræk, eller gå en rask tur op og ned ad gangen. Du kan med fordel lave øvelserne i et par minutter en gang hver anden time.

Husk dog lige at fortælle din leder, at du går i gang med øvelserne.

”Det går ikke, at der pludselig står en leder og synes, det er mærkeligt, at folk træner med elastikker i stedet for at arbejde. Så det er ret væsentligt, at ledelsen går forrest og bakker det op,” siger Lars L. Andersen til Ritzau.

Gør ledelsen det, er der flere fordele at hente for arbejdspladsen. De små øvelser i hverdagen kan nemlig også hjælpe med at forebygge smerter og nedbringe sygefraværet.

Det viser forskning fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Senest har centeret lavet et stort projekt, hvor forskere undersøgte 70.000 kontormedarbejderes helbred.