Louis Nielsen er kåret som Danmarks bedste arbejdsplads for unge under 25. Hvad kan vi lære af dem?
Tendenser

Louis Nielsen er kåret som Danmarks bedste arbejdsplads for unge under 25. Hvad kan vi lære af dem?

Udvikling, ansvar og en insisteren på at fejre succeserne. Det er opskriften på glade medarbejdere for administrerende direktør Mads Nygaard.

Foto: Caroline Bundgaard
22. marts 2022

Han var 22 år, da han i 1990 startede som den første optikerelev hos grundlægger Louis Nielsen i Aalborg. I 2006 tiltrådte Mads Nygaard som administrerende direktør, og hans historik i optikerkæden præger ham stadig som leder i dag:

”Jeg har selv stået i butikkerne og ekspederet kunderne. Derfor ved jeg ofte godt, hvad vores medarbejdere bliver mødt af, når de går på arbejde – og den indsigt betyder enormt meget.”

Louis Nielsen blev i marts 2022 kåret som Danmarks bedste arbejdsplads for unge under 25 år og som landets andenbedste arbejdsplads blandt alle aldersgrupper. Det sker på baggrund af den årlige medarbejderundersøgelse fra analysevirksomheden Great Place To Work.

18. marts kunne Louis Nielsen fejre kåringen som Danmarks bedste arbejdsplads for unge under 25 år. Foto: Caroline Bundgaard
18. marts kunne Louis Nielsen fejre kåringen som Danmarks bedste arbejdsplads for unge under 25 år. Foto: Caroline Bundgaard

Resultatet udspringer ifølge Mads Nygaard af meningsfuld udvikling, af tillid og ansvar og af optikerkædens evne til at fejre succeserne – ikke mindst for de unge medarbejdere.

Hør hvorfor fra Mads Nygaard herunder.

Meningsfuld udvikling

”Hver eneste medarbejder har mulighed for at få lavet en individuel karriereplan, som giver mening for dem.

Det er måske ikke aktuelt, hvis du sidder i vores callcenter i dit sabbatår, men her vil vi stadig gerne hjælpe de unge med noget retning i deres arbejdsliv.

Jeg tror heller ikke, det gør noget, at de unge kan se, hvilken rejse jeg selv har taget.
Mads Nygaard, der startede som optikerelev i Louis Nielsen og i dag er administrerende direktør

Sammen med IBC i Kolding har vi også vores egen uddannelse for salgselever, som bliver uddannet i at arbejde i lige netop Louis Nielsen. På skoleophold bor de sammen og udvikler et fællesskab, som mange holder fast i efterfølgende.

Vi investerer også i, at optikerelever får den bedst mulige uddannelse, og der skal være plads til videreuddannelse og mulighed for at flytte rundt i organisationen.

Der er vi heldige at være en del af Specsavers, som har tusindvis af arbejdspladser rundt i verden.

Jeg tror heller ikke, det gør noget, at de unge kan se, hvilken rejse jeg selv har taget. At man godt kan starte som elev hos os og gøre karriere som leder, eller hvad man nu drømmer om.

Men meningsfuldhed handler i lige så høj grad om, hvad vi gør for vores kunder, og om at mærke og italesætte vigtigheden af vores arbejde.

Hovedkontoret i Aalborg bruger også festdagen på at gennemgå cases fra butikkerne. Foto: Caroline Bundgaard
Hovedkontoret i Aalborg bruger også festdagen på at gennemgå cases fra butikkerne. Foto: Caroline Bundgaard

Det handler ikke bare om et par flotte briller, men i flere tilfælde også om livskvaliteten eller ligefrem livet for vores kunder.

Vi har tilknyttet et øjenlægenetværk, som er med til at dygtiggøre vores elever og medarbejdere. Og selvom vi ikke må diagnosticere, kan vi godt se tegn, som skal undersøges nærmere, og sende vores kunder videre i systemet.

Det betyder, at vi hvert år finder ca. 4.000 mennesker, som ellers ville have fået permanent nedsat syn. Ud af dem finder vi typisk noget livstruende hos 30-40 personer om året.

Det er vores elever og medarbejdere med til, fordi vi kobler sundhedsdelen på og ikke bare lader en algoritme vurdere, hvad der skal ske med det enkelte menneske.”

Tillid og ansvar

”Jeg ved godt, hvad mit management team arbejder med i store træk, så jeg vil ikke have en ugentlig statusrapport, når de i stedet kan bruge den tid på at drifte forretningen.

Jeg vil hellere basere vores samarbejde på tillid fremfor kontrol – og hvis ledelsesteamet har samme filosofi, så håber jeg, at det siver ud i hele organisationen.

Med mange kunder er det nødvendigt at uddelegere ansvar, så der ikke bliver for mange flaskehalse – og det ansvar skal i lige så høj grad ligge hos vores elever og unge medarbejdere.

De har selvfølgelig et sikkerhedsnetværk i deres mere erfarne kollegaer, men vi ser tydeligt, at de unge tager et andet ejerskab over deres opgaver, når vi ikke behandler dem som robotter.

Derfor prøver vores elever også at styre butikkerne på egen hånd, så de i praksis lærer, hvad der skal til.

I sidste uge var jeg selv forbi butikken i Haderslev, hvor eleverne boblede af idéer og tacklede kunderne på en helt anden måde, end jeg selv ville have gjort i sin tid.

Jeg lærer meget af at høre dem tale med kunderne, og elevernes energi smitter alle omkring dem.”

Foto: Caroline Bundgaard
Foto: Caroline Bundgaard

Fejring af succeserne

”Det er ekstremt vigtigt at fejre succeserne – både i det små i hverdagen, når vores elever for eksempel klarer det godt i butikkerne, men også til de store sammenkomster.

Nu har vi ikke været samlet alle sammen i tre år på grund af corona, så jeg glæder mig virkelig til vores årsfest i næste uge, hvor det er lykkedes os at samle over 800 kollegaer fra Louis Nielsen.

Når vi fejrer succeserne, er det fest og ballade, men vi hiver også statements frem fra Trustpilot og ser på cases med rigtige mennesker, som vi har gjort en forskel for.

Vi kan ikke gå efter et kommercielt godt resultat uden at have et purpose.

Men dét, at vi klarer os godt økonomisk og arbejder smart, betyder også, at vi har mulighed for at give noget tilbage til vores medarbejdere.

Hvis man gør en forskel, skal det også kunne mærkes, og i min optik er det altid de sidste penge, der er de sjoveste.
Mads Nygaard om de bonusser, som Louis Nielsen er ved at implementere

Derfor er vi i samarbejde med vores partnere i gang med at implementere bonusser, som kan udløses, når butikkerne klarer sig ekstra godt.

For hvis man gør en forskel, skal det også kunne mærkes, og i min optik er det altid de sidste penge, der er de sjoveste. Vores løn bruger vi typisk på alle de faste udgifter, men med en ekstra gulerod bliver der måske plads til lidt mere sjov.

Vi har jo alle sammen et liv ved siden af arbejdet, og det er immervæk det vigtigste.”

Dette er en test.