Illustration: Maja Henriksen
Du skal have tid til at fordybe dig i dit arbejde, hvis du skal være effektiv. Illustration: Maja Henriksen.

Du sidder foran computeren for at løse en bestemt opgave. Men da en mail lander i din indbakke, svarer du på den med det samme. Du arbejder lidt videre med opgaven. Telefonen ringer. Du skynder dig at tage den. Arbejder videre med opgaven. Du kommer i tanke om, at du har glemt at give en besked videre til din kollega. Du går med hurtige skridt hen til hendes skrivebord – og med hurtige skridt tilbage igen. Tilbage til opgaven.

Det var egentligt meningen, at du skulle fordybe dig i én opgave hele formiddagen. Men i stedet endte du med at løse mange forskellige opgaver.

Det lyder måske effektivt, men det er det ifølge Ditte Skovgaard, der er erhvervspsykolog og stifter af virksomheden Ditte Skovgaard Consult, ikke.

Hun fortæller, at du er mest effektiv på arbejdet, når du sætter tempoet ned. Når du har længere tid til at løse én opgave – fremfor at hoppe fra opgave til opgave.

- Hvis du bliver forstyrret, mens du forsøger at løse din opgave, reducerer det din hjernekapacitet. Det betyder, at ...

Prøv Vigeur i 2 måneder
for kun 1 kr.


Vigeur portrætterer aktivt det nordjyske arbejdsliv gennem menneskelige fortællinger. Fyldt med personlighed, drive og mod på livet.

Allerede abonnent?