Anders Kold ville ikke overtage stor nordjysk virksomhed – det lavede én samtale om på
I 2020 nåede Mekoprint en omsætning på en halv milliard. Målet er en fordobling, så virksomheden når en milliardomsætning i 2025. Foto: Claus Søndberg

Pludselig står han der. 

Anders Kold rækker hånden frem og byder velkommen til Mekoprint, inden han - iført brune gummisko og raske skridt - viser vej til sit kontor.

Med de skridt er det ikke så sært, at han kunne tilbagelægge strækningen fra p-pladsen til receptionen så kvikt, at han dukkede op som ud af det blå.

Anders Kold havde godt nok varslet, at han ville blive en anelse forsinket.

Han skulle lige til et møde i én af Mekoprints andre afdelinger - dén på Fåborgvej i Aalborg Øst. Det handlede om en investering.

Det fortæller han, mens vi - på ny med energiske skridt - begiver os på en lille rundvisning i produktionshallerne ved siden af de administrative lokaler.

I ét af produktionslokalerne kører en maskine med monotone drøn, så det gungrer i hele bygningen på Hermesvej i Støvring. 

I et hjørne pakker to-tre medarbejdere plastiklabels i brune papkasser.

I et andet lokale lugter der mere af trykfarver, og om hjørnet kommer en storsmilende medarbejder.

Anders Kold hilser på hende - og på de andre medarbejdere, vi møder på vores vej. 

Ind imellem forklarer han om Mekoprint og dens fire forskellige divisioner.

Da vi igen sætter os ved mødebordet i hans kontor, kan man stadig høre de monotone drøn fra produktionen.

- Jeg tror på, at arbejdet glider lettere, hvis man kender hinanden godt, mener Anders Kold. Foto: Claus Søndberg
- Jeg tror på, at arbejdet glider lettere, hvis man kender hinanden godt, mener Anders Kold. Foto: Claus Søndberg

Egentlig skulle Anders Kold slet ikke have siddet her i direktørstolen i det firma, der i 1954 kom i familiens eje. Da købte hans farfar, Erland Kold, en andel af Aalborg Kliché- og Metalskilte fabrik, som var forløberen for Mekoprint.

Tidligt indtog Anders Kold det standpunkt, at man ikke skal blande familie og forretning. 

På nærmeste hold havde han set, hvordan generationsskiftet have slidt på forholdet mellem hans farfar og far. Anders’ far, Esben Kold, overtog ledelsen af Mekoprint i 1973 - to år før Anders blev født.

Anders havde ikke lyst til at blive tredje generation i firmaet. 

Allerede som 16-årig sagde han fra.

På det tidspunkt var Anders Kold på et års udveksling i Australien. 

Han har altid haft udlængsel og er drevet af at opleve nyt - selvom han også oplevede det som noget af en omvæltning at stå i et fremmed land med nye kulturer og sædvaner.

Nogle få uger før Anders skulle hjem til Danmark, fik han besøg af sin far.

Anders Kold kan tydeligt huske, hvordan far og søn spadserede en tur på Sydney Harbour og stoppede på en bro, da Anders fik afleveret sit budskab.

- Min far har altid været en kærlig far, men også en far med stærke holdninger, så jeg vidste, at jeg skulle være tydelig, når jeg sagde det, siger Anders.

Han husker at have sagt noget a la dette:

“Bare lige for en god ordens skyld, far, så skal du vide, at jeg skal ikke ind i virksomheden, hvis du går med de tanker”.

Nu er Anders Kold tredje generation i Mekoprint, for han skiftede mening efter en anden samtale. En samtale som han mange år senere havde med sin søster, da de strandede i en lufthavn i Helsinki.

Men den nu 46-årige Mekoprint-direktør skulle lige en omvej først.

I 2020 nåede Mekoprint en omsætning på en halv milliard. Målet er en fordobling, så virksomheden når en milliardomsætning i 2025. Foto: Claus Søndberg
I 2020 nåede Mekoprint en omsætning på en halv milliard. Målet er en fordobling, så virksomheden når en milliardomsætning i 2025. Foto: Claus Søndberg

- Jeg har altid gået med en stor iværksætter i maven, så jeg har været omkring mange forskellige typer af virksomheder, siger Anders Kold.

Under sin udveksling i Australien blev han inspireret af faderen i den familie, han boede hos. Han var pilot og fløj ud for at reparere andre fly, der var strandet i bushen. Så først ville Anders Kold også være pilot.

Siden - efter sin studentereksamen på Støvring Gymnasium - ville han være kaospilot hos Uffe Elbæk i Aarhus, men han gik alligevel den mere slagne vej på handelshøjskolen og en bachelor i international virksomhedsøkonomi.

Han byggede ovenpå med en kandidatgrad på Copenhagen Business School og fik sideløbende et studiejob hos IBM, fordi han havde udfordret en af IBM's rekrutteringsagenter på virksomhedens synlighed.

Anders Kold blev derefter i IBM i syv år og fik afprøvet nye teknologier og nye former for partnerskaber.

- Jeg fik virkelig min iværksættertrang stillet. Der var hele tiden noget nyt, jeg skulle kaste mig over, siger Anders Kold.

Men han manglede at afprøve sig selv som selvstændig.

Sammen med en kollega fra IBM nedsatte han sig som konsulent.

- Egentlig ville vi have gjort det sådan, at vi investerede vores tid i mindre og mellemstore virksomheder mod at få ejerandel. Men der gik ikke ret lang tid, før vi bare havde rigtig travlt med at være hus-konsulenter hos nogle få virksomheder, siger Anders Kold.

Han omtaler de følgende syv år som rigtig spændende og lærerige.

Privat havde Anders Kold, hans århusianske hustru og deres tre børn slået sig ned i København. 

Han var også kommet med i bestyrelsen i Mekoprint. 

Parallelt med hans engagement først i IBM og dernæst i konsulentvirksomheden havde hans far overtalt Anders til at gå ind i bestyrelsen. 

Og Anders Kold blev draget af virksomheden. Det arbejdsmæssige forhold til faderen var også anderledes, end Anders havde forestillet sig.

- Jeg oplevede, at vi faktisk havde et rigtig godt samarbejde - og der blev opbygget stor gensidig tillid og respekt, siger Anders Kold.

Da han efter mange år med tidskrævende konsulentarbejde og mange rejser kiggede sig om efter en ny vej for sit arbejdsliv, var tanken om at gå ind i Mekoprint pludselig ikke længere så fjern.

Men det var hans søster, der gav ham skubbet.

De to søskende skulle besøge deres bror i Hong Kong og strandede på en mellemlanding i Helsinki, fordi deres fly var forsinket. Og dér - i lufthavnens bar - spurgte Anders’ søster så, om tiden ikke var ved at være inde.

- Hun synes bare, at det på alle måder var rigtigt i forhold til min baggrund og i forhold til det, jeg havde arbejdet med - og fandt spændende, husker Anders Kold.

De to søskende talte også om, at deres far havde nået alder, hvor et direktørskifte før ellers siden måtte ske. Snakken fortsatte, da de omsider nåede ud til broderen i Hong Kong. 

- Det var afgørende for mig, at mine søskende var med på ideen - og at jeg havde rygdækning. Hvis vi skulle gøre det, skulle det være ligeværdigt. Det var vigtigt for os alle tre, siger Anders Kold.

Da Anders Kold fortalte om beslutningen til deres far, sagde han ifølge Anders Kold to ting:

“Hvornår kan du starte?” og “Hvad tænker du så med mig?”.

Generationsskiftet er nu seks år gammelt.

Anders Kold har siddet i direktørstolen siden 2015. Og har bidraget med sin måde at drive forretning på. Han har store vækstambitioner med Mekoprint, der nåede en halv milliard i omsætning i 2020. Ambitionen er, at omsætningen skal være fordoblet i 2025.

- Potentialet er der, siger han.

Anders Kolds måde at drive forretning på adskiller sig lidt fra både fra den tilgang, hans far og hans farfar havde.

Anders Kold overtog ledelsen af Mekoprint for seks år siden. Selvom han egentlig havde besluttet, at han ikke ville. Foto: Claus Søndberg
Anders Kold overtog ledelsen af Mekoprint for seks år siden. Selvom han egentlig havde besluttet, at han ikke ville. Foto: Claus Søndberg

Farfar Erland Kold var købmand og minkavler og gik op i det nære i form af den gode service for kunderne. Da far Esben Kold overtog, gik han meget op i det tekniske.

Som uddannet kemiingeniør har han bragt industrialiseringen, teknologien og fagligheden ind. 

- Min far har været meget mulighedsorienteret med investeringer, der gjorde, at Mekoprint kunne udvikle os med kunderne, siger Anders Kold.

Som tredje generation prøver han at bygge ovenpå med netop dét, som han kan - qua sin uddannelse og erfaring.

- Gradvist har jeg mindre fokus på drift og mere på udvikling, og det passer godt til den lidt mere kommercielle skoling, som jeg har fra handelshøjskolen, siger Anders Kold og tilføjer:

- I mine jobs har jeg arbejdet på konsulentbasis og haft fokus på det udviklingsorienterede, så i Mekoprint har jeg kig på det organisatoriske og de langsigtede strategiske og strukturelle træk.

46-årige Anders Kold har eksempelvis indført 12 produktområder indenfor Mekoprints fire divisioner ud fra en tro på, at arbejdet skal holdes overskueligt og enkelt. 

- Jeg tror på, at arbejdet glider lettere, hvis man kender hinanden godt, og det er mere overskueligt, hvis enhederne er mindre, mener Anders Kold.

Men det kan ikke stå alene. 

Derfor har Anders Kold indført egen bundlinje for hver af de 12 forskellige produktområder. Man måler på fire parametre: Økonomi, arbejdsglæde, kundetilfredshed og samfundsansvar. 

- Én ting er økonomi, men vi har også en bundlinje for arbejdsglæde. Arbejdsglæde og kundetilfredshed går ofte hånd i hånd, og arbejdsglæden er for mig at se et vigtigt mål i sig selv, siger Anders Kold.

Anders Kold er indstillet på at give langsigtet arbejdsro til organisationen.

Mekoprint skal vækste på omsætning i løbet af de kommende fem år. 80 procent kan ske organisk, mens de sidste 20 procent skal findes via opkøb af andre virksomheder. Foto: Claus Søndberg
Mekoprint skal vækste på omsætning i løbet af de kommende fem år. 80 procent kan ske organisk, mens de sidste 20 procent skal findes via opkøb af andre virksomheder. Foto: Claus Søndberg

- Alting tager bare længere tid, end man regner med. Leveringstiden på en ny maskine kan snildt være omkring et år. Der kan nemt gå to år med oplæring af nye kolleger, siger Anders Kold.

Også forholdet til kunderne tager tid at opbygge.

- Der kan godt gå ti år fra første gang, vi er i kontakt med en kunde, indtil det har udviklet sig til et stærkt samarbejde, siger Anders Kold og tilføjer:

- Så hvis der bliver ændret i strategien fra år til år, skal organisationen bruge en masse kræfter på at omstille. Så er det måske bedre at give den langsigtede arbejdsro til at arbejde med strategien.

Indstillingen strider grundlæggende mod Anders Kolds egen natur. Han skal passe på ikke at sætte for meget i gang - og lade sig rive med af den energi og det momentum, der ligger i en hurtig beslutning, når en god ide er opstået, erkender han.

- Det betaler sig altid at undersøge og kvalificere beslutningen, så jeg går meget ind for langsigtet ledelse, selvom jeg også af og til selv kan have svært ved at gennemføre den, siger Anders Kold.

- For mig at se er det den vigtigste forudsætning for overhovedet at have succes - og for at blive ved med at have det, siger han.

- Tidsånden siger, at man skal være agil og tilpasningsdygtig. Og det er ikke fordi, jeg er uenig i det, for det er også rigtigt i forhold til kundernes behov. Men det er ikke ensbetydende med, at alt skal være kortsigtet, siger Anders Kold.

Ude i produktionshallerne er de monotone drøn stilnet af. 

Anders Kold kigger på sit ur - og konstaterer, at der er fem minutter til næste møde. 

Det skal foregå i Mekoprints bygninger lige på den anden side af landevejen, der skærer sig gennem Støvring som en bred boulevard.

Han rejser sig, mens vi snakker færdig - og så forsvinder Anders Kold på det nærmeste lige så hurtigt, som han dukkede op.

Snart finder de brune gummisko et hul i trafikken på hovedvej 180.

Anders Kolds næste møde handler også om en ny investering.