IT-direktør opfordrer branchen til at tage ansvar: - Vi er nødt til at tage en alvorlig snak om fremtiden
Tech

IT-direktør opfordrer branchen til at tage ansvar: - Vi er nødt til at tage en alvorlig snak om fremtiden

IT-branchen er desperate for at skaffe medarbejdere, og derfor går alt for mange virksomheder på kompromis med ordentligheden i kampen for arbejdskraft. Alt for langt, mener Morten Hovaldt, der er direktør i IT-virksomheden Complea A/S.

Foto: Claus Søndberg.
13. december 2021

Dette indhold er skrevet efter en dialog med Morten Hovaldt. Det er altså et udtryk for hans egne holdninger formuleret af mig som journalist.

Der har længe været mangel på arbejdskraft i IT-branchen, og intet tyder på, at det stilner af lige foreløbigt med en verden, der bliver mere og mere digitaliseret. Tal viser, at der i Danmark i 2030 stadigvæk vil mangle 22.000 IT-uddannede trods flere års oprustning på alle landets niveauer. Samtidig fortsætter danske IT-virksomheder med at være nødsaget til at sige nej til ordrer, fordi de ikke har hænder til dem.

Det er et problem, som har affødt et andet problem: Der er gået ragnarok i branchen. Der er nemlig opstået en kedelig tendens til, at virksomheder driver rovdrift på medarbejderne og påtvinger dem urealistisk udlastning, som er den tid medarbejderne kan fakturere kunden for sit arbejde.

Det påvirker branchens ry, fordi virksomhederne som resultat af dette overfakturerer deres kunder, så medarbejderne kan nå deres udlastningsgrad på 70-80%.

Det er vist dét, man kalder for en ond cirkel: For når utilfredse medarbejdere, med dårlige vilkår og et skidt arbejdsmiljø, forsøger at søge væk fra deres arbejdsplads, lokker virksomheden dem tilbage med en lønforhøjelse, fordi de mangler arbejdskraft. Og for at dække den lønforhøjelse, så påtvinger de medarbejderne at overfakturere kunderne yderligere.

Jeg har ikke lyst til at være med i det game – men jeg mærker konsekvenserne. Mange af de ny-rekrutterede kandidater, vi har skrevet kontrakt med, vender retur og siger nej tak alligevel, fordi de har fået tilbudt højere løn, hvor de kommer fra. De er stadigvæk trætte af arbejdet og vilkårene, men bliver lokket af lønforhøjelsen.

Det er som at tisse i bukserne for at holde varmen, som jeg ser det.

Men hvad bør vi så gøre ved det?

Her ser jeg flere forskellige muligheder. Men én ting er sikkert – der skal handles, hvis vi skal gøre os forhåbninger om at opretholde branchens troværdighed og sikre arbejdskraft i fremtiden.

For det første bør virksomheder tage større ansvar og hjælpe til med at sikre arbejdskraften i fremtiden. Vi skal alle tage flere elever ind. Det er en god investering for virksomhederne, det er en god investering for de unge og det gør os bedre rustet til fremtiden. For er der noget, IT-branchen har lært på den hårde måde, så er det, at vi skal være rustet til fremtiden – der er brug for os.

For det andet skal overfakturering standses. Med det samme. Det er ikke i orden at starte et IT-projekt og derefter mishandle kunden, fordi de er fanget i saksen. Vi må ikke gå på kompromis med ordentligheden.


Og sidst, men ikke mindst, bør man som medarbejder sætte sig ned og vurdere, hvad der giver arbejdsglæde, og om ikke livet er for kort til andet end at trives i sit arbejde og i sin hverdag.