Ville du skifte job, hvis du fik 25 procent mere i løn? Det vil flere af Pers medarbejdere ikke
Arbejdspladsen

Ville du skifte job, hvis du fik 25 procent mere i løn? Det vil flere af Pers medarbejdere ikke

En 25 procents lønstigning. Det er flere medarbejdere ved revisionshuset Tal og Tanker blevet tilbudt af andre arbejdspladser. Men de har takket nej. Ifølge stifteren af revisionshuset er de dygtige til at fastholde medarbejdere, fordi de gør noget, som andre revisionshuse ikke gør.

Karen Haaning
Karen Haaning
Journalist

I den første halvdel af 2021 sagde rekordmange danskere deres job op. Det kan have store konsekvenser for virksomheder, da erfarne medarbejdere er en vigtig ressource. Men hvorfor kan det være så svært at fastholde medarbejdere? Og hvad får dem til at blive? I en række artikler og podcasts sætter vi de næste uger fokus på fastholdelse i forskellige afskygninger. Læs og lyt med – og kom endelig med dine tanker om emnet på vigeur@dnmh.dk

I den ene ende af vippen sidder en pige. I den anden ende står en arbejdstaske. Ved siden af står faren og klør sig lidt i nakken. Han er blevet stillet spørgsmålet: ”Hvad vejer tungest i dit liv?” Nogle sekunder senere går han hen til pigen, tager hende i hånden - og de går sammen hjem. 

Vippe-videoen ligger på revisionshuset Tal og Tankers hjemmeside. Den symboliserer, at menneskerne, der arbejder i huset, har et liv, hvor familie og fritidsinteresser ikke bliver nedprioriteret til fordel for arbejdet. Og ifølge Per Jensen, der er medstifter af og partner i Tal og Tanker, er det usædvanligt i branchen. En branche, hvor han selv har oplevet, at der ikke kan lægges nok timer og tjenes nok penge i et højt nok tempo.

”Det er ikke alle, der forstår, hvordan revisionsbranchen er bygget op. Men vores kollegaer i branchen, de er sgu ikke i tvivl om, hvad den video symboliserer,” siger han.

Flere af Tal og Tankers medarbejdere er blevet tilbudt en 25-procents lønstigning andre steder. Men de har valgt at blive ved revisionshuset. Hemmeligheden bag fastholdelsen er ifølge stifteren, at menneskerne i huset er lige så vigtige som bundlinjen.

”Jeg har nogle gange haft regnestokken fremme og set, hvad sker der med økonomien per medarbejder, hvis du beder dem om hver især at overarbejde 600 timer om året. Det er helt vildt, så mange penge der er i det. Det er helt vildt. Så jeg kan da godt sætte mig ind i, hvorfor nogle revisionshuse beder medarbejderne arbejde så meget. Det er nemt at sætte et mål og råbe til folk, at de skal løbe. Men det er bare ikke i orden. I min verden er det i hvert fald ikke,” siger Per Jensen.

”The sky is the limit”

For mere end ti år siden arbejdede Per Jensen for et af landets store revisionshuse. Han var i fuld gang med at færdiggøre sin uddannelse som statsautoriseret revisor og havde en indledende snak med ledelsen om, hvilke forventninger de havde til ham, hvis han forfulgte sin drøm om at blive partner.

”The sky is the limit,” lød svaret ifølge Per Jensen.

Ifølge coach og ledelsesudvikler Susanne Frandsen går mange med en længsel efter en bedre balance i arbejds- og privatlivet. Foto: Karen Haaning.
Ifølge coach og ledelsesudvikler Susanne Frandsen går mange med en længsel efter en bedre balance i arbejds- og privatlivet. Foto: Karen Haaning.

”Jeg skulle sørge for at tjene en masse penge, og at jeg skulle gøre det hurtigt. Der var ingen stopklods. Bare kør”.

”Det var survival of the fittest. Men det egner jeg mig ikke til. Den type er jeg ikke. Jeg havde lyst til at være revisor og drive virksomhed, men jeg kunne bare mærke, at jeg ville gøre det på en anden måde,” siger han. 

Da Per Jensen var yngre, havde han intet problem med at arbejde meget. Han havde gerne 3-400 overarbejdstimer i foråret, som er den travleste periode i branchen. Men da han blev gift og fik børn, blev det sværere og sværere at få til at hænge sammen.

”Jeg leverede ikke længere de timer, de gerne ville have mig til. Jeg lagde måske 100 overarbejdstimer i foråret, og det var ikke godt nok, hvis jeg ville være partner. Men det var det i min verden, for det var det, jeg havde lyst til”.

”Jeg kunne ikke forstå, hvorfor man ikke kunne oprette en partnerstilling, som gav revisionshuset et eller andet overskud og så lade mig gøre det - så længe det gav plus. Hvorfor skulle indtjeningskravet være så enormt? Jeg kunne virkelig ikke forstå det. Det kan jeg den dag i dag stadigvæk ikke”. 

Derfor greb Per Jensen telefonen og ringede til sin gamle kollega Kuno Hesel, som var ved at starte egen revisionsvirksomhed og flere gange havde spurgt, om han ville være med.

”Vi gad ikke at skulle leve så stresset. Vi gad ikke at skulle arbejde så meget. Der var en masse ting, vi ikke ville. Det var sådan, grundstenen til Tal og Tanker blev lagt,” siger Per Jensen.

De vidste, at de længtes efter noget andet. De havde dog svært ved præcist at sætte ord på, hvad det var. Men så mødte de Susanne Frandsen.

Flere længes efter en bedre balance

Per Jensen og hans medstifter er ifølge coach og ledelsesudvikler Susanne Frandsen langtfra de eneste, der går med en længsel efter en bedre balance i deres arbejds- og privatliv.

”De mennesker, der ringer til mig, har en længsel efter noget andet. De drømmer om, at et ambitiøst arbejdsliv ikke udelukker et godt privatliv, men de ved ikke nødvendigvis, hvordan de kommer derhen,” siger Susanne Frandsen, som ved siden af coachuddannelsen også er uddannet indenfor erhvervspsykologi og erhvervsøkonomi. Hun har fokus på at få mennesker til at gå fra at knokle til at være i balance.

På kontoret i Silkeborg er der både puslespil og billiard, som medarbejderne kan benytte sig af. Foto: Karen Haaning.
På kontoret i Silkeborg er der både puslespil og billiard, som medarbejderne kan benytte sig af. Foto: Karen Haaning.

Per Jensen og hans medstifter kom ifølge Susanne Frandsen med et ønske om at skabe et sted, der var anderledes end de store revisionshuse.

”De ønskede, at det skulle føles rigtigt,” siger hun.

”Der skulle ikke være et ensidigt fokus på performance, performance, performance. Der skulle være plads til det hele menneske”.

Det hele menneske

Hvad betyder det så i praksis?

Ifølge Susanne Frandsen betyder det blandt andet, at medarbejdere altid kan komme til hende, hvis der er noget, som trykker. Både i privatlivet og i arbejdslivet. For i revisionshuset tror de på, at medarbejderne gør et meget bedre stykke arbejde, hvis de har det godt.

Hvis vi har haft behov for at få en ny medarbejder, er der ofte dumpet en uopfordret ansøgning ind forinden
Per Jensen, medstifter af og partner i Tal og Tanker

”Det, vi har i vores rygsæk, er ikke adskilt fra os, når vi er på arbejde - ligesom arbejdet heller ikke er adskilt fra os, når vi er derhjemme. Vi er hele mennesker. Så hvis mennesker skal være i flow i deres arbejdsliv, er de også nødt til at være i flow i sig selv,” siger Susanne Frandsen.

Eksempelvis er det ifølge coachen en meget almen bekymring blandt medarbejdere, at de ikke gør deres arbejde godt nok. Bekymringen kan fylde så meget, at nogle går med overvejelser om at sige deres job op.

”Jeg plejer at sige, at hvis du føler en tunghed, så skyldes det en af to ting: Enten er du på vej i en forkert retning. Der er noget, du skal slippe. Eller også tænker du forkert om det, du er i. Så jeg kan enten hjælpe medarbejdere med at justere retningen eller tænkningen,” siger hun.

Hvis en medarbejder finder ud af, at vedkommende er på vej i den forkerte retning - eksempelvis at medarbejderen og arbejdsopgaverne ikke er det bedste match - er det ifølge Susanne Frandsen helt okay, at medarbejderen skifter job. Men hvis medarbejderen finder ud af, at vedkommende uberettiget har bildt sig selv ind, at vedkommende ikke er god nok til sit job, kan forløbet få medarbejderen til at ændre tænkning og dermed blive på arbejdspladsen.

Det er sket for flere medarbejdere ved Tal og Tanker, fortæller hun.

”Men det kan gå begge veje. Og det er jo ikke, fordi vi pinedød skal fastholde folk. Folk skal være i deres rette element,” siger hun.

Det er Per Jensen enig i. Han drømmer om, at alle, der er ansat ved Tal og Tanker, synes, at det er fedt at gå på arbejde. Han drømmer om, at de er fulde af overskud, og at de har lært at leve deres liv på en måde, så det hele passer sammen.

”Men der er bare ikke ret mange mennesker, der tør gøre det. En del af os går rundt og er lidt halvfornøjede. Hvis det er slemt, ligger vi i bunden og lever et liv, der nok på sigt gør os syge. Og hvis vi er gode, ligger vi i toppen. At tage springet op i den kasse, hvor du nærmest flyver i en sky, det er målet,” siger han.

Derudover siger Tal og Tanker farvel til kunder, som ikke overholder deadlines og dermed presser medarbejderne unødigt. De forsøger altid at være en medarbejder i overskud, og deres ambition er, at medarbejdere, der ikke ønsker at arbejde over, heller ikke gør det.

Ifølge Per Jensen gør de i samarbejde med de enkelte medarbejdere også meget ud af at planlægge, hvornår de enkelte opgaver skal løses. Og de holder løbende møder, så der hurtigt kan gribes ind, hvis tidsplanen skrider.

Uopfordrede ansøgninger

Ifølge Per Jensen er der stort set ikke forvundet nogle af de medarbejdere, som for mere end 10 år siden var med til at stifte Tal og Tanker. Men siden hen blev revisionshuset fusioneret med en anden virksomhed, og en del af medarbejderne, som kom derfra, har søgt videre.

”Jeg tænker nogle gange over, hvorfor det er sådan. Jeg tror, at forklaringen er, at to kulturer mødtes. Tal og Tankers kultur blev den dominerende, og den har nok ikke passet ind i deres hoveder”.

Når det handler om rekruttering, plejer det ifølge Per Jensen også at gå godt.

”Hvis vi har haft behov for at få en ny medarbejder, er der ofte dumpet en uopfordret ansøgning ind forinden. Og når vi har søgt aktivt, har vi gjort meget ud af at kommunikere, at der her i huset er plads til det hele menneske. Vi fandt også en ny partner på den konto”.

Et lykkeligt menneske

Selvom ambitionen er, at medarbejdere ikke skal overarbejde, hvis de ikke har lyst til det, erkender Per Jensen, at reglen har været svær at overholde under coronakrisen, hvor arbejde med erklæringer og lønkompensationer er kommet oveni det sædvanlige arbejde.

Vi prøver at lære medarbejderne op i, hvad det vil sige at være et lykkeligt menneske
Per Jensen, medstifter af og partner i Tal og Tanker

”Det har været svært de seneste to år, fordi mængden af kendte opgaver har været anderledes. Det har helt klart stresset os en del - også mere end det burde have haft lov til. Når kunderne ringer, og det handler om liv eller død, så vil folk jo også gerne hjælpe,” siger Per Jensen.

Men når corona ikke er der, plejer medarbejderne ikke at have overarbejde, hvis de ikke har lyst?

”Præcis. Vi har nogen, der arbejder for meget. Jeg kan ikke få dem til at lade være”.

”Men vi prøver at lære medarbejderne op i, hvad det vil sige at været et menneske - og hvad det vil sige at være et lykkeligt menneske. Det bruger vi faktisk masser af tid og penge på,” siger Per Jensen.