Turismen i Nordjylland har et problem - og det er ikke coronaens skyld
"Der har været prøvet mange forskellige indsatser, men lige lidt har det hjulpet," fortæller administrerende direktør i Destination Nord, Tonny Thorup. Foto: Claus Søndberg.

Skrevet af Tonny Thorup, administrerende direktør i Destination Nord. 

Det står nu mere og mere klart, at turisme- og oplevelsesbranchen er den store taber i forhold til COVID-19. Rigtig mange brancher er tilbage på niveau fra før, pandemien startede, og vi har nu samlet set som samfund større beskæftigelse, end før pandemien startede. Ret beset en helt vanvittig (positiv) udvikling på en global sundhedskrise.

Når man ser tilbage på de seneste 14-15 måneder, kunne det ikke rigtig blive anderledes for os som branche. Flere nedlukninger af samfundet og vores virksomheder, lukkede grænser, “corona-skræmte” borgere, et nordjysk “Mink-Gate” og et væld af restriktioner. Ja, ulykkerne har stået i kø.

Det bliver et langt sejt træk for at komme tilbage på vækstsporet, men der er kun én vej frem.
Tonny Thorup, Administrerende direktør i Destination Nord.

MEN hvis vi skal være hudløst ærlige, så startede udfordringerne for den nordjyske turismebranche ikke 12. marts sidste år, da statsministeren lukkede Danmark ned. Vores ulykke startede for flere år siden, og faktisk har nordjysk turisme ikke skabt nævneværdig vækst i over 10 år. Det er grundlæggende paradoksalt og simpelthen for dårligt.

Vi har en ganske unik og fantastisk landsdel, men vi har som branche fået alt for lidt ud af det. Vi har som region mistet terræn og markedsandele. Og i sidste ende har det kostet os omsætning og jobs.

Nu har COVID-19 gjort det “onde ved os”, men måske kan vi netop bruge det som den brændende platform til at kæmpe os tilbage og sætte høje ambitioner på vores branches vegne.

På sit CV kan Tonny Thorup både skrive erhvervsdirektør i BusinessAalborg og afdelingschef i erhvervsafdelingen i Aalborg Kommune. Foto: Claus Søndberg.
På sit CV kan Tonny Thorup både skrive erhvervsdirektør i BusinessAalborg og afdelingschef i erhvervsafdelingen i Aalborg Kommune. Foto: Claus Søndberg.

Der er pr. 1. januar 2021 en ny organisering af turismeområdet, hvor de nationale selskaber VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme suppleres af i alt 19 destinationsselskaber, som stort set dækker de 98 danske kommuner.

Der er rigtig mange ting, som fortsat skal falde på på plads og finjusteres i det nye set-up, men der er heller ingen tvivl om, at der vil ske en klar professionalisering af branchen og også for os i det nordjyske.

Vi har en forpligtelse til at bidrage med mere, end vi før har gjort – og pandemien har blot gjort denne mission endnu mere vigtig og presserende.
Tonny Thorup, Administrerende direktør i Destination Nord.

Destinationsselskaberne står for mere fokus på forretning og udvikling af destinationernes produkter, ydelser og services sammen med virksomhederne. Turismeorganisationerne har til tider lidt under at være styret af følelser og sognerådstænkning frem for at understøtte virksomhederne i at skabe forretning.

Vi kan sagtens skabe vækst og jobs i turisme- og oplevelsesbranchen i Nordjylland på en bæredygtig måde. Så vi styrker vores byer og små samfund og bringer naturen i spil, uden at sætte den på spil.

Vi har en forpligtelse til at bidrage med mere, end vi før har gjort – og pandemien har blot gjort denne mission endnu mere vigtig og presserende.

Det bliver et langt sejt træk for at komme tilbage på vækstsporet, men der er kun én vej frem. Samarbejde, fokus på data og forretning og hårdt dedikeret arbejde må være ingredienserne.

Vil du gerne lære Tonny Thorup lidt bedre at kende? Vi har her stillet ham tre spørgsmål om Nordjylland, politik og inspiration

Hvad er det mest positive, der er sket for nordjysk turisme de seneste 3 år?

Nogle gange er det vigtigt at finde det positive i den mørkeste stund, så måske er covid-19 netop det spark over skinnebenet, som vi har brug for. Vi skylder i hvert fald som turismeorganisationer at understøtte den branche, som lige nu har det særligt hårdt, mere end vi nogensinde har gjort før.

Jeg er også sikker på, at såvel borgere som politikere har indset, hvor vigtig vores branche er for livskvaliteten og “det gode liv” i vores samfund, hvis nogen skulle være i tvivl. Det er trods alt positivt.

Hvis du var erhvervsminister, hvad ville du sætte sætte i fokus som det første?

Jeg tror egentlig, jeg ville droppe sommerferien og begynde at kigge på de mere langsigtede strukturproblemer, der findes inden for turismebranchen.

Sommerpakken er en udmærket her-og-nu-løsning, men der venter store strukturelle problemer og venter – bl.a. i forhold til den erhvervs- og storbyturisme, som Danmark har levet godt af indtil nu.

Hvem er din største inspirationskilde og hvorfor?

Det må være tidligere ejer og direktør for Fårup Sommerland, Søren Kragelund. Søren var altid i gang, fik hele tiden nye idéer og udviklede en af de allerstørste turistsucceser i Nordjylland og Danmark. Søren havde altid en mening og kæmpede hårdt for at få politikerne til at sætte forretning frem for følelser. På mange måder var Søren foran sin tid.