Dette sociale medie overhaler netværk til rekruttering af nye medarbejdere
Grafik: Maja Henriksen

Blev du rekrutteret gennem en opslået stilling på Jobindex, eller var det din ven, som lagde et godt ord ind hos chefen for dig? Eller er du blevet rekrutteret af en af de 58 procent af danske arbejdsgivere, som har benyttet LinkedIn til deres seneste rekruttering?

Hvis du kan svare ja til sidste spørgsmål, er din vej til jobbet et udtryk for en nyere tendens. Det viser en undersøgelse foretaget af konsulenthuset Ballisager.

I analysen fremgår det, at 58 procent af de adspurgte arbejdsgivere har benyttet LinkedIn til rekruttering i den seneste ansættelse. Dermed overtaler LinkedIn personligt netværk som rekrutteringskanal, hvor 54 procent af arbejdsgiverne har kunne sætte sit kryds.

Der er dog stadig lidt langt op til førstepladsen, hvor det almindelige stillingsopslag stadig er at finde. Her svarer hele 79 procent, at de brugte stillingsopslag ved seneste ansættelse.

Ifølge AAU-forsker Christian Albrekt Larsen er det ikke sikkert, at vi i fremtiden ser LinkedIn overhale det normale stillingsopslag som rekrutteringskanal.  Hvorfor får du svaret på herunder.

Finans påpeger Morten Ballisager også en anden bagside ved at bruge LinkedIn som rekrutteringskanal: 

- Man kan jo spørge sig selv, om det ikke ender med at blive enormt ensomt, hvis man som jobsøger helt fravælger de fysiske møder. Så kan det godt være, at det digitale giver dig jobbet, men inspirationen og kontakten finder du i højere grad i det fysiske møde med andre mennesker. Og det er jo den, der skal holde din jobsøgningsgejst i live. Uden den får du slet ikke noget job. 

Uddyb