Stressforsker anbefaler motion i arbejdstiden – men ikke som nytårsforsæt eller chefens påfund
En gåtur i naturen påfører stimuli, som er nærende for hjernens evne til læring. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Forskning viser gang på gang de mange gevinster ved fysisk aktivitet – men vil du styrke din mentale sundhed, behøver du ikke fare afsted i stram lycra.

Lidt har også ret, og selv på en kort gåtur kan du få fornyet energi og rum til læring.

Einar Baldvin Baldursson er stressforsker og lektor i arbejds- og organisationspsykologi ved Aalborg Universitet. Han gør os klogere på emnet herunder.

Hvorfor er det vigtigt at røre sig i arbejdstiden?

Mange af os lever i en ny virkelig med meget hjemmearbejde og ikke mindst stillesiddende arbejde. Det betyder, at vi sidder sammenkrøllet i mange timer, og vi springer måske pauser over, fordi det på kort sigt hjælper os hurtigere i mål med vores opgaver.

På lang sigt hjælper det os på ingen måde at undlade pauserne, for det er her, vi tanker energi, styrker kroppen og måske får opfyldt vores sociale behov, hvis vi mødes ved kaffemaskinen eller i kantinen. Enhver form for pause i løbet af arbejdsdagen, betragter jeg derfor som en god ting.

Kage er godt, motion er endnu bedre.

Hvilken effekt har det at lave fysisk aktivitet?

Forskning viser, at motion og fysisk aktivitet kan reducere stress i betydelig grad. Men det giver også en stor effekt i vores arbejdsliv, selvom vi ikke oplever stressrelaterede lidelser.

Når vi rejser os op fra skrivebordet og bevæger os, får vi mere gang i kredsløbet. Er vi fornuftige nok til at gå udenfor i naturen, påfører vi også vores hjerne stimuli, som er ekstremt nærende for hjernens evne til læring og selvvedligeholdelse.

Kort sagt får vi energi og rum til ny læring, hver gang pulsen stiger.

Hvor meget motion skal der til?

Ganske lidt, når det gælder mental sundhed. Forskning tyder nemlig på, at selv relativt korte bevægelseshandlinger giver samme mentale gevinst som intensiv træning.

Når du tager et aktivt valg om at rejse dig fra skrivebordet, giver du dig selv en øget følelse af ansvar. Du begynder at fordøje indtryk og aktivere den energi, du har i kroppen. Og en gåtur på blot fem minutter kan allerede give en væsentlig del af den samlede gevinst, der er at hente.

Kan du tilmed kombinere den fysiske aktivitet med socialt samvær, er du godt rustet til en produktiv arbejdsdag – med eller uden Zoom-møder.

Hvordan kan man som leder motivere sine medarbejdere til at røre sig mere?

Chefen bør aldrig pådutte en medarbejder at skulle motionere i arbejdstiden. Er det en pligt, bliver det blot en forlængelse af arbejdsopgaverne, og den mentale gevinst vil udeblive. Af samme grund er sure nytårsforsætter ikke holdbare.

Aktiviteten skal være drevet af medarbejderens egen lyst og ikke af andres forventninger. Derfor skal konkurrenceelementet også fjernes.

Under pandemien har nogle arbejdspladser indført konkurrencer, hvor det gælder om at gå flest skridt om dagen eller om at kunne holde ”planken” længst tid. Det er ikke konstruktivt.

Men som leder kan du med fordel gå forrest og vise, at der er rum til at holde pauser på arbejdspladsen. Du skal bare være bevidst om og kommunikere klart, at det, der virker for én medarbejder, ikke nødvendigvis er det rigtige for en anden.

I så fald er der god mulighed for at skabe arbejdsglæde og produktive medarbejdere, som ikke brænder ud.