Butiksansatte og kundeservice er rockstjerner, siger HR-direktøren  i Shaping New Tomorrow
Tendenser

Butiksansatte og kundeservice er rockstjerner, siger HR-direktøren i Shaping New Tomorrow

Hvordan fastholder man talenterne og den unikke kultur, når en virksomhed vokser eksplosivt? I Shaping New Tomorrow handler det blandt andet om at anerkende alle roller og om at sikre den interne udvikling.

Foto: Pressefoto
27. juni 2022

”Man skal være stolt af at fortælle om sit arbejde, når man sidder til familiesammenkomsten,” siger Maj Kær. ”Uanset om man arbejder i kundeservice eller som direktør.”

Som global HR-ansvarlig i Shaping New Tomorrow er det én af Maj Kærs vigtigste opgaver. For kun med engagerede medarbejdere kan virksomheden følge med den eksplosive vækst.

Det starter med den rigtige rekruttering, som Maj Kær tidligere har inviteret Vigeur helt tæt på:

Men hun læner sig ikke tilbage i stolen, når den del er vinget af.

Velkommen på hovedkontoret

”Folder du ærmet op på en hvilken som helst medarbejder her, så har de jo nærmest Shaping New Tomorrow tatoveret på underarmen.”

Maj Kær griner. Det gælder bogstaveligt talt virksomhedens tre stiftere – men hvordan skaber man samme dedikation hos dem, der ikke har nogen aktier i forretningen?

”Vi kan ikke sprøjte vores DNA ind i armen på folk. Men vi kan vise dem, hvordan vi arbejder, og hvad vores kultur gør ved arbejdsglæden og vores resultater.”

Folder du ærmet op på en hvilken som helst medarbejder her, så har de jo nærmest Shaping New Tomorrow tatoveret på underarmen.
Maj Kær, Global Head of HR i Shaping New Tomorrow

Derfor inviterer Shaping New Tomorrow samtlige nye kontoransatte op på hovedkontoret i Aalborg, hvor de bruger en uge på at suge indtryk til sig. Også selvom de skal arbejde fra Hamborg eller København.

På samme måde skal medarbejdere i nye butikker opleve stemningen i en eksisterende butik og ikke bare læse om den i en personalehåndbog.

”Der kan selvfølgelig være lokale forskelle, men som udgangspunkt skal vi give folk den samme oplevelse, uanset hvilken af vores butikker de besøger. Og uanset hvilket kontor.”

Maj Kær i samtale med Dannie Posborg Frederiksen, som er Store Manager i butikken på Østerågade i Aalborg. Foto: Caroline Bundgaard
Maj Kær i samtale med Dannie Posborg Frederiksen, som er Store Manager i butikken på Østerågade i Aalborg. Foto: Caroline Bundgaard

Rockstjerner og en god massage

Maj Kær lægger ikke skjul på, at der sker en transformation, når du som virksomhed vækster 8025 procent i løbet af fire år og forventer at ansætte 150 nye medarbejdere inden for et år:

”Så siger det sig selv, at vores stiftere ikke længere kan være på fornavn med alle medarbejdere og kende til deres privatliv. Men de ved udmærket godt, at alle bidrager med noget værdifuldt.”

Maj Kær peger på, at man på nogle arbejdspladser betragtes som ”to hænder og et par fødder,” hvis man eksempelvis arbejder i kundeservice, butik eller på lageret. Men i Shaping New Tomorrow er netop de roller helt afgørende:

”Vi lever af vores forsyningskæde og af vores ansigt udadtil, og det er jo i høj grad kundeservice og vores butiksansatte. De er rockstjerner, og så gør vi andre vores bedste for at få dem til at shine.”

I spidsbelastningsperioder som Black Week i november bliver der tilbudt god mad og massage, så alle er klar til at yde deres bedste. Alligevel kan der blive behov for ekstra hjælp, når det vælter ind med henvendelser.

”Så skriver vores kundeserviceleder ud, om der er nogle, der vil hjælpe. Og så går der typisk et par timer, før vi samles fra alle dele af organisationen for at sidde og svare kunderne.”

I Shaping New Tomorrow kan man ikke sige, at en opgave er under ens niveau – for selv de tunge profiler ved godt, at de tre stiftere har prøvet det hele. De har selv stået med malerpenslen i deres første butik, og de hjælper stadig gerne med at fylde varer på hylderne, når nye åbner.

”Men når man gør en ekstraordinær indsats, skal det selvfølgelig anerkendes,” tilføjer Maj Kær. ”Det øver vi os på hver dag, men vi skal blive endnu bedre til det. Lige at stoppe op og se hinanden i øjnene, selvom toget buldrer afsted.”

Stifterne Christian Aachmann, Kasper Ulrich og Christoffer Bak startede med selv at udfylde alle roller i virksomheden, der i dag tæller over 180 medarbejdere. Arkivfoto: Henrik Bo, 2018
Stifterne Christian Aachmann, Kasper Ulrich og Christoffer Bak startede med selv at udfylde alle roller i virksomheden, der i dag tæller over 180 medarbejdere. Arkivfoto: Henrik Bo, 2018

Nye karriereveje

Shaping New Tomorrow er kåret som Danmarks hurtigst voksende virksomhed. Men én ting er, at virksomheden udvikler sig. Medarbejderne skal også følge med.

”Så vi prøver jo hele tiden at kigge ind i krystalkuglen og se på, hvad det er for nogle kompetencer, vi får brug for i fremtiden,” fortæller Maj Kær. ”Vi skal være proaktive og rekruttere de rigtige profiler. Men det er også vores ansvar at hjælpe vores eksisterende medarbejdere med at opkvalificere dem, så de ikke pludselig står og føler sig utilstrækkelige – eller uforløste.”

Ifølge Maj Kær har særligt de yngre medarbejdere ambitioner om mere ansvar eller nye karriereveje. Ambitioner, der så vidt muligt skal imødekommes internt:

”Det er sindssygt vigtigt for mig, at vi lægger en udviklingsplan for den enkelte, så man føler sig mødt og taget alvorligt. Og det skal aldrig være farligt at komme og sige, at man drømmer om noget andet, end den stilling man sidder i nu. Eller den by.”

Det er også vores ansvar at hjælpe vores eksisterende medarbejdere med at opkvalificere dem, så de ikke pludselig står og føler sig utilstrækkelige – eller uforløste.
Maj Kær, Global Head of HR i Shaping New Tomorrow

Maj Kær fremhæver to tidligere praktikanter, som siden fik studiejob i Shaping New Tomorrow og nu er blevet fastansat. Men en historik i organisationen er ikke ensbetydende med en fribillet.

”Vi skal ekspandere, så vi kan ikke nøjes med at flytte rundt på folk. Derfor går vi altid ud og kigger på andre kandidater, som vi matcher dig op med. Men så ved du til gengæld, at du er den stærkeste til jobbet, hvis det er dig, der får det. Det er også en fed følelse at sidde med.”