Hemmeligheden bag holdet i Shaping New Tomorrow: Sådan rekrutterer Danmarks hurtigst voksende virksomhed
Tendenser

Hemmeligheden bag holdet i Shaping New Tomorrow: Sådan rekrutterer Danmarks hurtigst voksende virksomhed

Med en vækst på 8025 procent gennem de sidste fire år er Shaping New Tomorrow den hurtigst voksende virksomhed i landet. Men hvordan følger rekrutteringen med sådan en fart? Kom med i maskinrummet hos virksomhedens globale HR-ansvarlige.

Caroline Bundgaard
Caroline Bundgaard
Journalist og visuel fortæller

Den årlige sommerfest er et godt billede på udviklingen. I 2020 var de 60 personer til festen. I 2021 var de 120. Og i 2022 lyder gæstelisten foreløbigt på 200 personer.

”Kasper, vores direktør, kunne selvfølgelig godt tænke sig, at vi finder den fedeste venue med god plads til alle, men det er ikke ligefrem blevet en nemmere opgave.”

Maj Kær smiler over situationen. Hun er global HR-ansvarlig i Shaping New Tomorrow og kommer fra tunge stillinger i milliardkoncerner som Grundfos og Alfa Laval.

”Men jeg har aldrig oplevet en vækstkurve som her.”

Samtidig har markedet ændret sig markant de seneste år, og virksomheder over hele landet melder om mangel på arbejdskraft. Så hvad gør Shaping New Tomorrow for at rekruttere de rigtige profiler?

Maj Kær kommer fra HR-stillinger i blandt andet Vestas, Alfa Laval og senest Grundfos. I oktober 2021 tiltrådte hun som Global Head of HR i Shaping New Tomorrow. Foto: Caroline Bundgaard
Maj Kær kommer fra HR-stillinger i blandt andet Vestas, Alfa Laval og senest Grundfos. I oktober 2021 tiltrådte hun som Global Head of HR i Shaping New Tomorrow. Foto: Caroline Bundgaard

Strategisk rekruttering

Maj Kær lægger ikke skjul på, at Shaping New Tomorrow stadig lærer hver dag.

”I lang tid var vi reaktive i vores rekruttering – forstået på den måde, at vi konstaterede en mangel på en medarbejder, slog jobbet op og håbede på, at den rigtige kandidat kom.”

I dag har de vendt processen på hovedet.

”Du kan godt være heldig at lykkes med den gamle model, men det er ikke held, vi skal basere vores rekruttering på. Det er faglig ekspertise og den rigtige strategi.”

Siden Maj Kær startede i Shaping New Tomorrow i oktober 2021, har hun derfor prioriteret at kortlægge de kompetencer, der bliver brug for inden for det næste år. HR-teamet kan ikke forudsige alt, men de kan give organisationen de bedste forudsætninger for at følge med udviklingen.

”Vi definerede 150 nye stillinger, som vi sandsynligvis skulle besætte inden for et år. Det siger sig selv, at vi ikke kan give en leder ti nye medarbejdere på samme tid, så på den her måde får vi også bedre mulighed for at fordele nyansættelserne over året.”

Det er ikke held, vi skal basere vores rekruttering på. Det er faglig ekspertise og den rigtige strategi.
Maj Kær, Global Head of HR i Shaping New Tomorrow

Ifølge Maj Kær er det uundgåeligt, at ydeevnen dykker i en periode, når du ansætter nye medarbejdere. De skal selvfølgelig bruge tid på at lære arbejdsopgaverne og deres nye kollegaer at kende, og det kræver noget ekstra af hele teamet.

Men med en strategisk tilgang til rekruttering bliver der bedre tid til at headhunte eller finde de rigtige kandidater – og til at sikre den vigtige onboarding.

Gazellen på udebane

Herhjemme har de fleste hørt om Shaping New Tomorrow, der bragede igennem i Løvens Hule, og som siden er blevet kåret som Årets Gazelle 2021. Danmarks mest vækstende virksomhed.

Men det betyder ikke nødvendigvis, at navnet giver genklang uden for landets grænser.

”På det punkt har det været en sund udfordring for os at gå ind på det tyske marked,” siger Maj Kær. ”I Tyskland ved stort set ingen, hvem vi er, og det stiller selvfølgelig helt andre krav til vores rekruttering og employer branding.”

Ligesom vi er gode til at lave en storytelling om vores bukser, skal vi også gøre os umage, når det handler om vores organisation.
Maj Kær, Global Head of HR i Shaping New Tomorrow

Maj Kær peger på, at tyskere eksempelvis efterspørger høj finansiel sikkerhed på deres arbejdsplads. Det er ikke en mangelvare hos Shaping New Tomorrow, men den historie har ikke været nødvendig at fortælle danskerne.

”Så ligesom vi er gode til at lave en storytelling om vores bukser, skal vi også gøre os umage, når det handler om vores organisation. Hvad skal vi fremhæve for at tiltrække de rigtige kandidater? Og med hvilken ordlyd?”

Den samme læring kan bruges i Danmark, hvor Shaping New Tomorrow også er begyndt at rekruttere tungere profiler, som har erfaringen til at realisere de store ekspansionsplaner.

”De typer falder ikke nødvendigvis på halen over succeshistorien fra TV,” siger Maj Kær. ”Der bliver man nok mere revet med, hvis man er 20 år og ikke 45 som mig.”

Hun er også bevidst om, at det er tre stiftere i slut 20’erne, som bliver øverste chefer for de tunge profiler:

”Det har aldrig været et problem, for enhver fordom, man måtte have om unge iværksættere, bliver manet til jorden, så snart man møder dem. Men derfor skal vi stadig etablere en troværdighed som organisation og vise nogle perspektiver, der appellerer til de profiler, vi gerne vil tiltrække. Både når vi går ud og headhunter – og i vores jobopslag, på vores karriereside og på sociale medier.”

Barndomsvennerne Christian Aachmann, Kasper Ulrich og Christoffer Bak stiftede Shaping New Tomorrow i 2015. I dag er de henholdsvis Chief Creative Officer, Chief Executive Officer og Chief Product & Retail Officer. Foto: Torben Hansen
Barndomsvennerne Christian Aachmann, Kasper Ulrich og Christoffer Bak stiftede Shaping New Tomorrow i 2015. I dag er de henholdsvis Chief Creative Officer, Chief Executive Officer og Chief Product & Retail Officer. Foto: Torben Hansen

Slut med kassetænkning

Hvad er det så for nogle profiler, som Shaping New Tomorrow gerne vil tiltrække?

”I hvert fald ikke typen, der trives i helt faste kasser.”

Maj Kær kan levende genkalde sig, hvordan du på nogle arbejdspladser bliver placeret i en kasse og systematisk skal arbejde sammen med folk i andre kasser.

”Men vi er stadig ved at bygge organisationen op, så vi er nødt til at finde de kandidater, der synes, det er fedt. Og som gerne vil være med til at bygge deres egen kasse.”

Det er lige så meget kandidaten, der skal vælge os til, som omvendt.”
Maj Kær, Global Head of HR i Shaping New Tomorrow

Nogle trives i det, og andre gør ikke. Derfor kigger rekrutteringsteamet også på, hvilken type organisation kandidaterne har været vant til at arbejde i, når de gennemgår CV’er og laver indledende telefoninterviews.

”Vi vil gerne have, at vores medarbejdere synes, det er en fest at gå på arbejde hver dag. Derfor er vi også nødt til at være ærlige omkring, hvor vi er på vores rejse, og hvad vi kan tilbyde. Det er jo lige så meget kandidaten, der skal vælge os til, som omvendt.”

Maj Kær i samtale med Dannie Posborg Frederiksen, som er Store Manager i butikken på Østerågade i Aalborg. Foto: Caroline Bundgaard
Maj Kær i samtale med Dannie Posborg Frederiksen, som er Store Manager i butikken på Østerågade i Aalborg. Foto: Caroline Bundgaard

For ikke at spilde nogens tid spørger rekrutteringsteamet også til kandidatens lønforventning allerede over telefonen. Og lader der til at være et match både lønmæssigt og kulturelt, bliver kandidaten inviteret ind til en samtale, som senere kan følges op af en personlighedsprofil, referencer og eventuelt kognitive test.

Særligt mentaliteten er afgørende for Maj Kær og hendes kollegaer:

”Kompetencerne og erfaringen er selvfølgelig vigtige for, at vi kan rykke os endnu mere – men mentaliteten ér bare den vigtigste forudsætning for at lykkes her. Du skal ville det 200 procent, og du skal heller ikke være for fin til at rydde op i køkkenet.”

For godt nok runder Shaping New Tomorrow 170 medarbejdere på mandag, men der kan stadig opstå situationer i hverdagen, hvor der mangler hænder. Det kunne være til krummer i køkkenet eller ved en butiksåbning, hvor stifterne stadig gerne hjælper med at fylde varer på hylderne.

En mentalitet og holdånd, som Maj Kær ikke har oplevet i samme grad andre steder.

”Men det betyder så også, at når vi står til sommerfesten og fejrer vores succeser, så er det fuldstændig ligegyldigt, om du er direktør, kundeservicemedarbejder eller butiksansat. Alle er lige vigtige, for at vi lykkes, og det er én af de ting, jeg selv sætter mest pris på ved at arbejde her.”