Erhvervspsykolog: Her er fire faser, som alle i en organisation skal gå igennem
Den enkle guide

Erhvervspsykolog: Her er fire faser, som alle i en organisation skal gå igennem

Lisbeth Holt Lenskjold peger på faglig og personlig udvikling som én af de vigtigste forudsætninger for, at vi lykkes som arbejdsplads – og som individer. Derfor bør vi løbende opsøge udfordringer, der leder os igennem fire faser.

Foto: Caroline Bundgaard
19. januar 2023

Som medarbejdere kan vi blive for magelige i vores egen anciennitet – og glemme den sult, vi havde som nyansatte.

Det fortæller erhvervspsykolog Lisbeth Holt Lenskjold i artiklen her:

Hvordan undgår vi at stagnere? Ifølge erhvervspsykologen ved løbende at opsøge udfordringer eller opgaver, som leder os igennem fire læringsfaser.

Ubevidst inkompetence

“Det er den fase, hvor vi tænker, at det lyder dæleme spændende. Jeg ved ingenting om det, men det kunne jeg godt tænke mig at prøve!

Sådan har vi det forhåbentlig, når vi starter i et nyt job. Vi er fulde af entusiasme, og det bobler i maven.”

Bevidst inkompetence

“Så kommer vi til den fase, hvor vi bliver bevidst inkompetente. Nyhedens eufori har lagt sig, og vi opdager, at det faktisk er rigtig svært.

Og så bliver vi frustrerede – for eksempel over det nye job eller nye opgaver.

Nogle af os vender det indad og bebrejder os selv. At vi er dumme og sikkert skulle have valgt noget helt andet. Andre vender det udad og siger: I har heller ikke lært mig ordentligt op, eller det her IT-udstyr er også fra det forrige årtusind.

Det er sundt at mærke den frustration – så længe du bliver mødt af en ledelse, som forstår din frustration, og som gerne vil hjælpe dig videre i din læring.”

Bevidst kompetence

“Når vi har beskæftiget os med noget nyt i en rum tid, så begynder vi at blive bevidst kompetente.

Vi magter egentlig opgaven, men bliver måske også tøvende, når vi for første gang skal stå alene med den. Kan vi ikke gøre det sammen, tænker vi måske.

Her kan "feedforward" fra ledelsen være ekstremt hjælpsom. At vi på forhånd taler om, hvor vi kan komme i tvivl, og hvordan vi skal gribe det an.”

Ubevidst kompetence

“Til sidst bliver vi ubevidst kompetente.

Her er vi selvkørende og tøver ikke længere. Nu er det faktisk virkelig irriterende, hvis der er andre, som vil løse opgaven.

Mennesker, som gror fast i denne fase, kan være enormt bekvemme at have i en organisation. De gør bare deres ting og synes, en årlig MUS er rigeligt. Det giver ro på bagsmækken.

Problemet er bare, at den dag organisationen får brug for en forandring – og det kan være noget så simpelt som et nyt IT-system – så er de mennesker slet ikke i træning til det.

Derfor er de tilbøjelige til at reagere med modstand.”

I en sund organisation befinder den enkelte medarbejder sig i alle fire læringsfaser med jævne mellemrum – afhængigt af hvilken opgave vi sidder med.

“På den måder glemmer vi ikke følelsen af entusiasme, der bobler i maven,” lyder rådet fra erhvervspsykologen. ”Men vi ved også, at alt det svære er umagen værd.”


Vil du møde én af de arbejdsgivere, som Lisbeth Holt Lenskjold har arbejdet med? Se og læs med i videoartiklen her: