Fra København til Thy: Maj og Torben har kastet sig ud i et vestjysk eventyr
Arbejdspladsen

Fra København til Thy: Maj og Torben har kastet sig ud i et vestjysk eventyr

Maj Fjord Nielsen og Torben Fjord Petersen har købt en campingplads i Klitmøller. For dem har en sæsonvirksomhed, hvor de kan rejse om vinteren, været en stor drøm. Peter Krusborg, CEO hos Destination Nordvestkysten, håber, at flere får øjnene op for fordelene ved at arbejde i turistbranchen.

Vivian Lamhauge
Vivian Lamhauge
Journalist

I den første halvdel af 2021 sagde rekordmange danskere deres job op. Det kan have store konsekvenser for virksomheder, da erfarne medarbejdere er en vigtig ressource. Men hvorfor kan det være så svært at fastholde medarbejdere? Og hvad får dem til at blive? I en række artikler og podcasts sætter vi de næste uger fokus på fastholdelse i forskellige afskygninger. Læs og lyt med – og kom endelig med dine tanker om emnet på vigeur@dnmh.dk 

’’Vi skal først lige over at se, hvor langt de er kommet med toiletfaciliteterne.’’  

36-årige Maj Fjord Nielsen går med hurtige skridt hen over det knitrende grus på campingpladsen.

I toiletbygningerne er håndværkere og hendes mand, 43-årige Torben Fjord Petersen, i gang med at renovere campingpladsens badefaciliteter, så de bliver mere moderne, og lidt mindre som man husker dem fra barndommens campingferier.

De sidste justeringer og reparationer er i fuld gang, inden campingsæsonen for alvor starter.

’’Der er altid noget at lave her. Det hele bliver jo slidt med omkring 100.000 gæster på en sæson og det barske vejr i Thy. Heldigvis kan Torben lave det meste selv, det er fedt ikke at være afhængige af håndværkere. Men vi hele tiden nødt til at prioritere, så vi ikke brænder ud,’’ siger Maj Fjord Nielsen, imens hun hjemmevant viser rundt på pladsen, der ligger ved kanten af Vesterhavet, kun adskilt af en lille vej.

Den velkendte duft af marehalm, salt og vestenvind lander i næseborene.

Det var det barske hav og de rå klitter, parret forelskede sig i sidste vinter, da de fandt campingpladsen ved et tilfælde på en kantareljagt i Klitmøller med et vennepar.

Der er gang i de sidste renoveringer, inden pladsen for alvor åbner for sommerens mange gæster. Foto: Henrik Bo Rønsholdt
Der er gang i de sidste renoveringer, inden pladsen for alvor åbner for sommerens mange gæster. Foto: Henrik Bo Rønsholdt

En fyring blev startskuddet

Parret havde længe drømt om et andet arbejdsliv, end det de havde i København. Maj Fjord Nielsen arbejdede i rejsebranchen. Torben Fjord Petersen er uddannet landbrugsmekaniker, men arbejdede som både driftsleder, værkfører og sælger.

Men de drømte om noget andet. De drømte om at trække flere måneder ud af kalenderen hvert år for at rejse på lange turer. Det var dog svært at få til at hænge sammen med faste stillinger og arbejdsgivere, der ikke delte den samme begejstring. Men de kunne ikke rigtig tage sig sammen til at tage springet, når de jo havde gode faste stillinger.

En fyring blev deres redning.

For coronaen gjorde som bekendt rejsebranchen usikker, og Maj Fjord Nielsen blev fyret. Det satte for alvor gang i drømmene igen; hvordan kunne de skabe et arbejdsliv, der gav dem mulighed for at rejse en stor del af året?

’’Vi kom frem til, at en sæsonvirksomhed var løsningen. Det var min mor, der foreslog os at blive campingpladsejere. Hun havde læst en artikel i Berlingske om et andet ungt par, der havde købt en campingplads.’’

’’Jeg er ikke vokset op med at campere i Danmark. Torben er lidt. Men vi har gjort det sammen, når vi har rejst i Australien og New Zealand. Så vi kunne godt se os selv i sådan et projekt.’’

Foto: Henrik Bo Rønsholdt
Foto: Henrik Bo Rønsholdt
Foto: Henrik Bo Rønsholdt
Foto: Henrik Bo Rønsholdt

På Nystrup Camping er der plads til 1.100 gæster i campingvogne, telte, hytter og glampingtelte. Gæsterne tæller alt fra unge surfere, tyskere og til danske familier. Så det er lidt noget andet end den iskiosk eller B&B, som parret også havde i overvejelserne dengang. De har i stedet fået sig en halvstor virksomhed med 25 ansatte.

Men hen over vinteren har de for alvor mærket fordelene ved det hårde arbejde i sommerperioden.

De er netop kommet hjem fra en længere rejse. 5 uger på De Kanariske Øer i en autocamper, og efterfølgende rundt i USA og Mexico, så selvom det første år har været overvældende, er de klar til en ny sæson. For som Maj Fjord Nielsen siger, har de skabt et arbejdsliv, der giver mening for dem.  

’’Det er så fedt, at vi er vores egne chefer og gør det her sammen. Det ville ikke give mening, hvis én af os arbejdede 19 timer i døgnet, men her er det bare noget andet.’’

Hendes øjne lyser op, når hun fortæller om campingpladsen og sammenholdet her. Hun kan godt lide alsidigheden og følelsen af at være et hold med sine medarbejdere.

Hårdt arbejde og gode venner

Efter rundvisningen viser Maj Fjord Nielsen op i parrets nyrenoverede lejlighed, der ligger ovenpå hovedbygningen. Her er der panoramaudsigt udover klitlandskabet og havet.

’’Der har ikke været meget tid til at sidde og nyde udsigten,’’ griner hun.

Jeg håber virkelig, at flere, der går med en drøm som vores, tør udleve den. Man skal selvfølgelig ikke gå og romantisere det, for det er pisse hårdt arbejde. Men det er virkelig en fed følelse, at vi har taget et aktivt valgt om at gøre op med 8-16-tilværelsen.

I de tre travleste måneder af sæsonen, starter parrets arbejdsdag klokken 6, hvor de bager morgenbrød til campingpladsens gæster i to timer, og så slutter den tidligst klokken 23.30, når de cykler den sidste runde på pladsen for at tjekke, om der er ro. Syv dage om ugen.

’’Vi tager jo aldrig hjem. Telefonen ringer hele tiden, folk kommer og vil checke ind klokken 23 om aftenen, eller så er der larm om natten. Vi får sjældent mere end fem timers søvn, og det kan mærkes på kroppen. Sidste år tabte jeg 20 kilo og min mand tabte 10 kilo. Derfor har det været godt for os at rejse væk om vinteren, så vi kunne koble helt af,’’ siger Maj Fjord Nielsen, imens hun laver to kopper kaffe.

Parret starter morgenen klokken 6, hvor de bager morgenbrød til campingpladsens gæster. Foto: Henrik Bo Rønsholdt
Parret starter morgenen klokken 6, hvor de bager morgenbrød til campingpladsens gæster. Foto: Henrik Bo Rønsholdt

Der er ingen tvivl om, at livet har forandret sig, siden de for halvandet år siden boede 435 kilometer øst på i København. De har ikke længere tid til festivaler og spontane middagsaftaler, og de kan ikke lige mødes med vennerne til en fredagsøl rundt om hjørnet.

’’Vi har været heldige med, at vores omgangskreds enormt gerne vil besøge os og ikke har noget i mod, at det er dem, der skal komme til Klitmøller, når vi skal ses i sommerperioden. Det er faktisk lidt hyggeligt, at de kommer og overnatte i længere tid og giver en hånd med. Vi har jo heldigvis mange overnatningsmuligheder til dem.’’

’’Sidste år havde vi én friweekend på otte måneder. I år er vi nødt til at have flere. Det skal sgu være sjovt og tåleligt at være i. Selvfølgelig vidste vi, hvad vi gik ind til, men vi er nødt til at finde en balance, hvor der stadigvæk er tid til et privatliv.’’

Imens Maj Fjord Nielsen snakker, bliver hun flere gange afbrudt af en telefon, der ringer.

Men de varme øjne og det store smil lader sig ikke påvirke. Det er tydeligt, at hun nyder rollen som campingpladsejer, selvom de mange arbejdstimer ville tage livet af de fleste.

’’Jeg kan godt selv høre, at det lyder helt sindssygt, når jeg fortæller om vores hverdag. Men vi bliver hver dag mødt af så mange glade mennesker, og vi har det virkelig sjovt, imens vi arbejder. Så det føles slet ikke så hårdt, som det måske lyder. For vi har jo selv valgt det.’’

’’Jeg håber virkelig, at flere, der går med en drøm som vores, tør udleve den. Man skal selvfølgelig ikke gå og romantisere det, for det er pisse hårdt arbejde. Men det er virkelig en fed følelse, at vi har taget et aktivt valgt om at gøre op med 8-16-tilværelsen. Og om vinteren får vi jo den helt store gevinst, når vi rejser ud i verden uden at skulle forholde os til sure chefer.’’

Corona har fået flere til Nordvestkysten

Flere og flere har fået øjnene op for Nordvestkysten. Særligt omkring Thy, der har fået godt fat i surfermiljøet.

Imens storbyerne har haft et markant fald i besøg under coronaen, så er turisterne strømmet til vestkysten for at få frisk luft og oplevelser, der ikke kræver mundbind.

Men det har været svært at finde arbejdskraft nok til den store stigning af turister.

’’Det er faktisk et ret stort problem. Turistbranchen lever på god service, store smil og overskud, og den slags kræver personalet. Men vi har oplevet, at flere småvirksomheder har været nødt til at lukke ned på deltid, fordi de ikke har kunne finde nok personale til det stigende besøgstal. Det skal vi have ændret på, hvis vi skal fortsætte den gode bølge, vi rider på,’’ siger Peter Krusborg, der er CEO hos Destination Nordvestkysten.

Derfor er alle sejl sat ind – og heldigvis har coronaen også her haft sine fordele.

Foto: Henrik Bo Rønsholdt
Foto: Henrik Bo Rønsholdt
Foto: Henrik Bo Rønsholdt
Foto: Henrik Bo Rønsholdt

For de mange stunder, hvor danskerne har været tvunget til at sidde hjemme, har fået drømmene til at blusse op i de danske hjem. Ligesom hos Maj Fjord Nielsen og Torben Fjord Petersen. Flere og flere danskere, særligt i storbyerne, drømmer om mere luft omkring sig og et andet arbejdsliv med tid til familien.

Det liv kan man få langs nordvestkysten, og derfor har man de seneste par år oplevet en stigende tilflytning.

’’Flere søger en holistisk tilgang til arbejdslivet. Herude er vores styrke, at vores værdier er blevet til alles værdier under coronaen. Det er de simple værdier, der handler om fællesskab, nærvær, naturoplevelser, lave faste udgifter og roligt tempo. Vores forhåbninger er, at dem der kommer eller overvejer at komme, har lyst til at tage aktiv del i turismebranchen,’’ siger Peter Krusborg.  

Ifølge ham er en bæredygtig turisme først og fremmest båret af mennesker, der har lyst til at være en del af branchen år efter år, og som tager et ansvar for det fælles mål om Nordvestkysten som turistmål hele året.

’’Vi arbejder tæt sammen med kommunerne om at skabe de rammer, der gør, at man har lyst til at slå sig ned og blive herude. Der skal være institutioner til børnene, et aktivt idrætsliv og man skal føle sig hjemme fra første dag – og så skal vi være endnu bedre til at fortælle om de megaspændende jobmuligheder, der er i turistbranchen heroppe,’’ siger Peter Krusborg og fortsætter:

’’Der er mange myter om turistbranchen, som vi arbejder på at få aflivet. Vi vil gerne sprede budskabet om, at man kan tjene en god løn, og der er masser af fleksibilitet til at være en børnefamilie og udleve andre drømme, når man flytter herud. Og så bliver man en del af et helt særligt miljø med så mange glade smil og gode oplevelser. Det er virkelig et helt unikt arbejdsmiljø, som mange flere bør få øjnene op for.’’