Lars Riis skulle køres i stilling som topchef i London. Alligevel sagde han op og flyttede til Klitmøller
Mennesker i Vigeur

Lars Riis skulle køres i stilling som topchef i London. Alligevel sagde han op og flyttede til Klitmøller

Da Lars Riis fik tilbuddet om at komme helt til tops i en kæmpe modekoncern i London, takkede han nej. I stedet flyttede han til Klitmøller og stiftede tøjbrandet ELSK. ”Jeg gjorde det på min egen måde, fremfor at gøre det, der var rigtigt i andres og i samfundets øjne,” siger han.

Karen Haaning
Karen Haaning
Journalist

Du kan møde Lars Riis til en snak om arbejdslivet til Vigeur-event den 3. maj. Læs mere og køb billet her.

Det gik op for Lars Riis, da han sad i toget.

Han var på vej hjem fra sit arbejde i den ene ende af London til sit hjem i den centrale del af byen. Det var sidste gang, han var det. Han havde sagt sit job op og afleveret sin arbejdstelefon.

Sidste gang han sad i toget, blev første gang han kiggede ud ad vinduet fremfor at kigge ned i skærmen. Det blev første gang, han lagde mærke til alt det, der skete udenfor.

Det gik op for ham, da han sad der i toget.

Lars Riis havde arbejdet som indkøbschef i en modekoncern, som årligt omsatte for 28 milliarder dollar og havde 265.000 medarbejdere på verdensplan. Det seneste år havde han fløjet 200 gange til i alt 38 lande.

”Jeg var på hele tiden,” siger han.

Han var hurtigt steget i graderne og var for nyligt blevet spurgt, om han kunne tænke sig at komme helt til tops i virksomheden. Hans arbejdsgiver mente, at han havde personligheden og kompetencerne til det på sigt.

”Jeg havde verdens fedeste job og en super god arbejdsgiver. Men jeg begyndte at spørge mig selv: Er det virkelig det, jeg vil med mit liv?” siger han.

Endnu et karrieremål

For at besvare det spørgsmål, sendte hans arbejdsgiver ham nogle dage til Mallorca. Her var hans opgave at finde ud af, hvordan han gerne ville leve sit liv fremadrettet.

På det tidspunkt var han i slut 20’erne og havde ingen børn, men en kæreste der boede i Danmark. De havde i nogle år haft en aftale om, at det var okay, at de prioriterede deres økonomi og karriere. Men på få år var Lars Riis nået længere, end han havde turdet drømme om. Og da han sad på Mallorca og tænkte, kom han frem til, at det at nå endnu et karrieremål ikke var det, der på sigt ville gøre ham lykkelig.

”Det gik det op for mig, at der var meget udover min karriere, jeg gerne ville have tid til i min hverdag,” siger han.

”Familie er det vigtigste i mit liv. Så jeg ville ikke sidde på mit dødsleje og vide, at jeg havde brugt livet på at få koncernen til at omsætte for 28,2 milliarder dollar fremfor 28 milliarder dollar. Det var virkelig ikke så vigtigt”.

Lars Riis er i dag direktør i ELSK. Foto: Karen Haaning.
Lars Riis er i dag direktør i ELSK. Foto: Karen Haaning.

”Da jeg stoppede, var der mange, som troede, at der var noget galt. At jeg var gået ned med stress,” siger han.

At gå imod strømmen

Da han sad på Mallorca, kom han frem til, at han levede sit liv, som han gjorde, fordi han havde troet, at det var det rigtige.

”Jeg havde lært, at jeg hele tiden skulle tage trappetrin op, hvis jeg fik muligheden for det. Men jeg havde aldrig tænkt over, hvorfor jeg gjorde det. Jeg indså pludselig, at jeg søgte anerkendelse udefra,” siger han.

”Der er mange ting, vi mennesker gør, fordi det er sådan, man burde gøre. Fordi det er rigtigt i samfundets og i andre folks øjne”.

Han kom frem til, at hans liv - udover familie og fritidsinteresser - fremadrettet skulle indeholde frihed og ordentlighed. Friheden kunne han få ved at blive selvstændig. Ordentligheden kunne han få ved at stifte en modevirksomhed, som havde fokus på kvalitet fremfor kvantitet.

”Selvom jeg var glad for mit job, havde jeg også nogle frustrationer over branchen,” siger han.

Derfor afleverede han sin arbejdstelefon, flyttede til Klitmøller og begyndte sammen med sin medstifter, Lukas Leszczynski, at lægge grundstenen til det, der i dag er ELSK.

Hvis vi kan bruge tøjet som værktøj til kommunikation - og til at skubbe til folks tankegang - så er det en succes
Lars Riis, direktør og medstifter af ELSK

”Mange gode idéer kommer ud fra en frustration, og humlen i vores frustrationer var, hvorfor vi hele tiden skulle fokusere på at lave mere og billigere tøj. Hvorfor kunne vi ikke fokusere på lidt mindre og meget bedre tøj? Vi ville skabe et produkt og et brand, hvor kvaliteten, historien og ordentligheden var i fokus”.

Frihed og ordentlighed

På ELSKs kontor i Thisted har klatrevæggen, bordtennisbordet og gyngen fået lige så meget plads som skrivebordene. De fleste stole er tomme, for mange medarbejdere har fri, fordi deres børn har påskeferie. Og ”så ville det jo være hul i hovedet ikke at være sammen med dem,” siger Lars Riis. 

Friheden er nem at få øje på.

Ordentligheden kommer ifølge direktøren blandt andet til udtryk ved, at virksomheden donerer en procent at overskuddet til miljøbeskyttelse, ved at de bruger bæredygtige materialer, køber meget inventar og IT-udstyr brugt, ikke bruger flytransport, og ved at medarbejderne har en 4-dages arbejdsuge.

Bordtennisbordet på kontoret i Thisted bliver ofte brugt, fortæller Lars Riis. Foto: Karen Haaning.
Bordtennisbordet på kontoret i Thisted bliver ofte brugt, fortæller Lars Riis. Foto: Karen Haaning.

”Mange kigger på os og siger: ”Nej, hvor er det specielt, det I gør”. Men der er jo noget galt, når det, vi gør, i andres øjne bliver set som værende specielt”.

”Hvordan kan det være specielt at tage hensyn til, at de medarbejdere, der laver tøjet, har det ordentligt? At det er nogle ordentlige råvarer, der bliver brugt? Det er tankevækkende, og det siger mere om branchen og om samfundet, end det siger om os,” siger Lars Riis.

”Hvis du spørger min revisor og min bankmand, er det rigtig dumt at give en procent af vores omsætning væk til miljøbeskyttelse. Men det føles bare rigtigt”. 

Kan der ikke være en større risiko for, at I ikke eksisterer om nogle år, når I ikke har fokus på bundlinjen på samme måde, som andre modevirksomheder har?

”Vi er her jo netop, fordi vi ikke har fokus på den. Det er lige præcis det, der er pointen. Selvfølgelig har vi fokus på bundlinjen, men det er ikke vores primære fokus. Og fordi vi bevidst gør tingene på en anderledes måde, er vi her. Ellers var vi jo bare ligesom alle de andre”. 

Så du tror, at jeres bundlinje er bedre, fordi I ikke har jeres primære fokus på den?

”Ja”.

Sætter bølger i gang

Da Lars Riis for nyligt var i lufthavnen, fik han øje på en mand, som bar en ELSK t-shirt.

”Jeg gik hen til ham for at sige tak, for at fortælle ham, hvad jeg hed og for at sige, at jeg kom fra ELSK. Det kan jeg godt finde på at gøre, når jeg møder nogen i vores tøj,” siger han.

Vi er en lille dråbe i et kæmpe hav, når det handler om at redde verden. Men den lille dråbe kan forhåbentligt sætte nogle små bølger i gang
Lars Riis, direktør og medstifter af ELSK

Men han nåede kun at pege på t-shirten, inden manden afbrød ham og begyndte at forklare begejstret om mærket, og hvad det stod for. For stifteren er situationen et billede på succes.

”Hvis vi kan bruge tøjet som værktøj til kommunikation - og til at skubbe til folks tankegang - så er det en succes,” siger han.

Tror du, at det I gør, gør en forskel?

”Vi er en lille dråbe i et kæmpe hav, når det handler om at redde verden. Men den lille dråbe kan forhåbentligt sætte nogle små bølger i gang, så der er flere virksomheder, som begynder at agere ordentligt og flere forbrugere, som begynder at tænke over, hvordan de forbruger”.

”Vi har også fundet ud af, at hvis vi virkelig mener, at vi vil være med til at skabe en forandring i modebranchen, så er vi nødt til at være større – vel vidende at vækst er dårligt for planeten. Det er det helt store paradoks,” siger han.