”En medarbejder med stress er en ulykke, men en leder med stress er en katastrofe.”
Det siger Tom Steen Jensen, der er selvstændig erhvervspsykolog i Aalborg og har mere end 25 års erfaring som leder i både offentlige og private organisationer.
”De kognitive symptomer på stress er manglende hukommelse, manglende overblik og manglende koncentrationsevne. Hvis en medarbejder rammes af det, kan vedkommende ikke arbejde. Men hvis en leder rammes af det, så sejler hele afdelingen,” siger han.
Cirka en gang i ugen starter en ny stressramt mellemleder i forløb i Tom Steen Jensens praksis, mens det cirka en gang i måneden glæder en ny topchef.
Det er langtfra kun den nordjyske erhvervspsykolog, der møder pressede ledere.
En ny undersøgelse viser, at seks ud af ti ledere føler, at der bliver drevet rovdrift på dem. De føler, at de stilles urimelige krav – og det påvirker både deres humør, deres evne til at være nærværende og deres evne til at træffe gode beslutninger.
Undersøgelsen, som Krifa og Videnscenter for God Arbejdslyst står bag, bygger på besvarelser fra mere end 500 ledere.
Når medarbejdere bliver stressede, er en af hovedårsagerne ifølge Tom Steen Jensen uklare forventninger på jobbet. Men når ledere bliver stressramte, oplever han, at der ligger nogle mere komplekse årsager bag.
Herunder peger han på mulige årsager til, at ledere bliver stressede – og han giver sit bud på mulige løsninger.
Dysfunktionelle lederteams og dårlig kommunikation
”Jeg ser primært tre årsager til, at ledere bliver stressramte”.
”Den ene årsag handler om lederteams, som ikke fungerer – eksempelvis fordi cheferne har forskellige strategier for organisationen. Det kan godt være, at organisationen betaler mange hundredetusinde kroner for at få en konsulent på besøg, som lægger en strategi, men lige så snart konsulenten går ud ad døren, kan cheferne være uenige om strategien.”
”Det kan medføre, at mellemlederne godt ved, at de skal spørge den ene leder, hvis de skal have ét forslag igennem, og at de skal spørge den anden leder, hvis de skal have et andet forslag igennem. Så kan der opstå en masse konflikter blandt ledelsen.”
”Den anden årsag handler om manglende eller dårlig kommunikation mellem forskellige afdelinger i en organisation, som kan opstå, hvis den er bygget på en gammeldags silotænkning.”
”Hvis der eksempelvis er en salgsafdeling, som går ud og sælger en stor ordre, uden først at have undersøgt om organisationens produktion kan følge med, så kan det blive meget svært for lederen i produktionsafdelingen at leve op til de krav, der stilles.”
”Den tredje årsag kan være, hvis en dygtig medarbejder pludselig bliver forfremmet og kommer til at sidde med mange medarbejdere under sig - men ikke har skænket det en tanke, hvordan vedkommende vil være en god leder. Det kan presse medarbejderne men også lederen, der er blevet forfremmet.”
Prøv Vigeur
Opret en gratis Vigeur Light-profil og læs videre. Med en Light-profil får du adgang til 5 artikler pr. måned.