Efter konkursen troede Thomas Hugo, at han igen skulle være leder. I dag har han fundet lykken et andet sted
Mennesker i Vigeur

Efter konkursen troede Thomas Hugo, at han igen skulle være leder. I dag har han fundet lykken et andet sted

Stifter Thomas Hugo Møller var overrasket, da det nordjyske flyselskab Great Dane Airlines blev erklæret konkurs. Først fulgte en svær periode. Men derefter åbnede sig en ny karrieremulighed, som har givet den tidligere direktør noget, han ikke vidste, han savnede.

Foto: Claus Søndberg.
6. februar 2023

Thomas Hugo Møller har deltaget i mange møder i løbet af sin karriere. Men mødet, han deltog i den 11. oktober 2021, glemmer han aldrig.

Den tidligere direktør og stifter af det nordjyske flyselskab Great Dane Airlines skulle til møde på sit kontor i Aalborg Lufthavn. Han kendte ikke dagsordenen. Det var flyselskabets investor, som havde bedt ham om at komme.

Udenfor kontorets vægge arbejdede nogle af selskabets medarbejdere ved deres computere. I en gate få hundrede meter derfra var andre på vej ud i verden.

Men de fly, de i flere år havde kæmpet for at holde på vingerne under coronapandemien, skulle snart vise sig at blive lænket til landingsbanen. Den kamp, de i flere år havde kæmpet for at vinde, skulle snart vise sig at være tabt.

På kontoret havde Thomas Hugo Møller taget plads overfor flyselskabets investor, lykkeligt uvidende om beskeden, der ventede.

”Han fortalte, at han havde tabt nok penge. Han ville ikke være med længere,” siger Thomas Hugo Møller.

”Jeg var overrasket. Vi havde kæmpet os igennem alle udfordringer, der var opstået, så det var ikke i mine tanker, at vi ikke kunne kæmpe mere. Selvfølgelig kunne vi det,” siger han.

Derefter blev det offentliggjort: Great Dane Airlines var erklæret konkurs.

Ikke alt går, som man tror

”Hønsegården er dernede,” siger Thomas Hugo Møller og peger ud ad sit stuevindue, ned mod den fjerneste ende af haven.

Jeg møder den 42-årige nordjyde i hjemmet i Hjørring, som han deler med hustruen Kirstine Hvarre og deres seks børn. Her har han brugt mange timer siden konkursen for halvandet år siden.

Noget af tiden er blevet brugt på at bygge hønsegården og det dertilhørende hønsehus med den elektroniske lem, som går ned med solen.

”Engang drømte jeg om at have et hus udenfor byen med min egen lille landingsbane, så jeg kunne flyve på arbejde. Men sådan gik det ikke,” siger han og griner.

Den 11. oktober 2021 blev Thomas Hugo Møller igen bekræftet i, at ikke alt går, som man tror.

Nogle år forinden havde han og hans daværende forretningspartner siddet i køkkenet i Hjørring. De havde færdiggjort forretningsplanen, som skulle gøre det nordjyske flyselskab til en realitet. Der var et hul i markedet, mente de. For charterselskaber efterspurgte fly med færre sæder, som kunne fragte feriehungrende nordjyder sydpå. Så det fik de.

En februardag i 2019 havde både landsdækkende og internationale medier øjnene rettet mod nord, da Thomas Hugo Møller præsenterede selskabet.

Medarbejdere blev ansat, samarbejdsaftaler indgået og fly med Dannebrog på haleroret blev fløjet til Aalborg.

Nogle måneder senere ramte coronapandemien.

Alle flyvninger stopper

Selvom Danmark lukkede ned i marts 2020, var stemningen i Great Dane Airlines optimistisk.

”Vi havde fået rigtig godt gang i chartermarkedet, så vi skulle skalere utrolig hurtigt op. Vi var i gang med at indkøbe flere fly og ansætte 40-50 nye medarbejdere for at være klar til sommerproduktionen,” siger Thomas Hugo Møller.

”Der var et stort pres på vores personale, fordi vi skulle ansætte og uddanne så mange nye medarbejdere. Så selvom det var træls, at vi ikke havde så mange flyvninger i marts som forventet, tænkte vi, at det gav os lidt mere tid til at forberede sommeren, som vi var overbevist om ville blive rigtig god.”

Thomas Hugo Møllers hustru husker også optimismen.

”Du sagde til mig, at der temmelig sikkert ville være styr på det hele igen, når sommerferien startede,” siger Kirstine Hvarre, som har sat sig ved siden af Thomas Hugo Møller omkring køkkenbordet.

Men en måned senere begyndte optimismen at dale.

”Vores flyvninger stoppede fuldstændig,” siger Thomas Hugo Møller.

”Vi regnede med, at coronavirus ville opføre sig som en influenza, der hærger om vinteren, men forsvinder om sommeren. Men da vi skulle sende alle medarbejdere hjem, blev der en mærkelig stemning. Pludselig sad jeg alene på kontoret,” siger han.

Thomas Hugo Møller fandt forretningsplanen frem igen. Den skulle gentænkes.

En mulighed i Vietnam

På daværende tidspunkt stod 70 procent af verdens fly ifølge Thomas Hugo Møller på jorden.

”Så jeg vidste godt, at konkurrencen om kunderne var rimelig hård,” siger han.

”Heldigvis for Great Dane havde vi valgt en anderledes flytype end størstedelen af vores konkurrenter, så jeg tænkte, at det på en eller anden måde måtte give os en fordel.”

Og det gjorde det.

Prøv Vigeur


Opret en gratis Vigeur Light-profil og læs videre. Med en Light-profil får du adgang til 5 artikler pr. måned.

Er du allerede abonnent?