Hun blev træt af gamle mænd i nye jakkesæt: Nu har Maja taget et opgør med sin branche
Portræt

Hun blev træt af gamle mænd i nye jakkesæt: Nu har Maja taget et opgør med sin branche

Maja Overgaard har altid interesseret sig for at arbejde med data. Derfor har hun i en ung alder stiftet bekendtskab med den hurtige konsulentbranche – og forladt den igen. Nu kæmper hun for mere diversitet inden for tech.

Foto: Cathrine Yde
13. september 2023

Maja Overgård har altid interesseret sig for data.

Da hun var yngre, ville hun hellere sidde ved computeren end drikke øl med sine venner. Den entusiasme fik hende som bare 26-årig først til Deloitte og senere til Adidas i Amsterdam, hvor hun hjalp med at drive forretningerne frem ved hjælp af data.

Hun blev hurtigt en indspist del af konsulentbranchen. Alle hendes vågne timer handlede om arbejde.

''Det var en verden, hvor man kun snakkede om, hvem man havde holdt møde med, og hvor mange timer, man arbejdede. Det skulle altid være højere og vildere. Arbejdet var en livsstil.''

Men på en påskeferie til Klitmøller i 2020 mærkede Maja pludselig en lyst til noget andet. Hun mærkede sig selv.

Pludselig havde hun fået nok af den hurtige konsulentverden. Hun havde fået nok at gamle mænd i jakkesæt. Hun havde fået nok af de mange arbejdstimer. 

Lige efter ferien købte Maja og kæresten derfor et hus i Klitmøller ved Vestkysten og slog sig ned i løbet af sommeren.

Storbyens larm blev overtaget af det brusende Vesterhav. Og de lange arbejdsdage blev erstattet af færre arbejdstimer og nye fritidsinteresser.

Med i købet kom også en slags identitetskrise. For hvem var hun nu? Hun elskede sin faglighed, men havde også lyst til at dyrke andre sider af sig selv. 

Det tog lang tid før, Maja faldt helt ned og kunne lave andre ting end arbejde med god samvittighed. Hun siger selv, at hun lige skulle ’unschoole’ sig selv.

''I starten fik jeg dårlig samvittighed, hvis jeg bare sad ved vandet. For hvad var mit værd, når jeg bare sad der?'' siger hun.

Det er vigtigt for Maja at fortælle, at hun stadig er ambitiøs med sit arbejdsliv. Hun elsker sit arbejde. Men det er ikke længere altopslugende. Hun kan være … mere bare sig selv, og det føles rart.

Derfor er Majas opgør blevet til en ny mission. Hun vil have flere kvinder til at interessere sig for tech-branchen.

Og så vil hun bidrage med et modsvar til den gængse fortælling om at arbejde med tech. Hun vil være et forbillede for alle dem, der har lyst til at arbejde i faget, men ikke kan se sig selv i den verden, hun selv var en del af i mange år.

For de forbilleder mangler der, siger hun.

Sådan et forbillede har hun selv manglet.

Prøv Vigeur


Opret en gratis Vigeur Light-profil og læs videre. Med en Light-profil får du adgang til 5 artikler pr. måned.

Er du allerede abonnent?