Foto: Henrik Louis
Detailhandel

Sociale medier har ændret måden vi shopper på – og det reddede Karinas butik

Liveshopping på Facebook og Instagram er efterhånden blevet et velkendt fænomen. Hvad der startede som en måde at holde de fysiske butikker over vandskorpen under corona-nedlukningerne, har fortsat efter genåbning – endda med øget styrke. ”Man shopper på en anden måde i dag,” lyder det fra butiksejer Karina Lundtoft, hvis butik blev reddet af de såkaldte ’lives’.

Foto: Henrik Louis
26. juli 2022

Hvis man spurgte Karina Lundtoft, da hun åbnede sin tøjbutik tilbage i 2019, om hun skulle bruge hvad der tidsmæssigt svarer til en fuldtidsstilling på at promovere sin butik på sociale medier, var hun højst sandsynligt brudt ud i latter.

Ingen havde spået den impakt corona skulle få på samfundet, og på samme måde skulle brugen af sociale medier vise sig at komme bag på indehaveren af butik Lundtoft i Aalborg.

Det var på ingen måde det tænkte scenarie, men da nedlukningerne ændrede præmissen for at drive butik - en nyåbnet butik ikke desto mindre - måtte Karina tænke i andre baner.

Og det var her, liveshopping kom ind i billedet.

”Da jeg startede forretning i 2019, ville jeg bare have en forretning, jeg kunne åbne døren for og sælge varer fra. Der var slet ikke fokus på sociale medier, men det skal jeg da love for, at der kom.

Jeg synes, det har været forfærdeligt hårdt, men hvis man skal sige noget positivt, så havde jeg ikke været her i dag uden. Jeg har nok rykket min forretning fem

Prøv Vigeur


Opret en gratis Vigeur Light-profil og læs videre. Med en Light-profil får du adgang til 5 artikler pr. måned.

Er du allerede abonnent?