Hold kæft og bliv en god medarbejder, siger tidligere jægersoldat
Arbejdspladsen

Hold kæft og bliv en god medarbejder, siger tidligere jægersoldat

Det er ikke altid chefens skyld, hvis du ikke trives i dit arbejde. Det kan også skyldes din egen indstilling som medarbejder. Få her den tidligere jægersoldat Lars Møllers råd til, hvordan du kan blive en bedre medarbejder.

Foto: Claus Søndberg
19. maj 2022

På Vigeur har vi skrevet rigtig meget om, hvad den gode leder er, og hvornår man bedriver god ledelse.

Men er det altid lederens skyld, hvis alt ikke går, som det skal?

Ikke nødvendigvis.

Ifølge Lars Møller, ansvarlig for people development hos Shaping New Tomorrow, er medarbejdere også selv ansvarlige for at skabe en god arbejdsplads og et tilfredsstillende arbejdsliv.

Han har efter 25 år i Jægerkorpset undersøgt, hvad der skaber jægersoldaternes gode kollegaskab, samhørighed og teamfølelse, og hvad der er er grunden bag, at de med 70 kilos oppakning springer ud fra fly i 10 kilometers højde.

Læs med og få Lars Møllers fem råd til, hvordan du aktivt bliver en bedre medarbejder og kollega.

Hold din kæft, hvis du er utilfreds

”Man skal selv være med til at gøre sit arbejde til noget, man kan lide. Men hvis vi bagtaler ledere for deres beslutninger, så skaber vi også en virkelighed for os selv, der er negativ. For det er vores fokus, der skaber vores virkelighed.

Det vil sige, at det bliver en virkelighed, at vores ledere er nogle idioter, og desto mere vi bitcher over dem, desto værre bliver vores dag og vores virkelighed.

Så det første råd burde være, at du skal holde din kæft, hvis du er utilfreds med noget. Man altså holde sig for god til at bitche, medmindre det er i et forum, hvor vi faktisk taler om, hvordan det går.

Uden for det forum skal vi fokusere på at få ting til at ske, og man skal selv tage et ansvar for det – blandt andet at gøre noget proaktivt ved det, man synes, ikke er i orden, eller også skal man gå sin vej, hvilket også er okay, når man finder noget utilfredsstillende.

For det er ikke okay at blive i det, og så bare være negativt, for så påvirker man også andre til at være det.”

Lær at stole på andre

”Noget af det, jeg opdagede ved jægerkorpset, er, at udførslen af godt og tilfredsstillende arbejde kræver tillid. Jægerkorpset er et sted, hvor man tror, at folk taler hårdt til hinanden. Det gør man også nogle gange, men det er funderet på en helt fantastisk og bundsolid tillid: Man stoler virkelig på hinanden.

Tilliden gør, at man har et sandt grundlag at vurdere ud fra. Fordi du ved godt, at når én eksempelvis siger, at han ikke kan mere, så betyder det faktisk, at han ikke kan mere. Så skal man ikke udfordre det.

Eller hvis én siger, at han godt lige kan tage fire kilo ekstra – jamen så kan han godt det. Så du har et sandt grundlag at træffe beslutninger ud fra. Men det mangler mange desværre på rigtig mange arbejdspladser.

Nu overdriver jeg helt vildt, men når tilliden mangler, bliver det lige som med Putin, hvor alle hans rådgivere lyver over for ham, fordi de ikke tør fortælle ham sandheden og hvor dårligt det reelt går. Det sker på arbejdspladser i mindre grad, men folk tør eksempelvis ikke sige, at de er udkørte eller at de keder sig, fordi de er bange for at udfordre systemet og de er bange for konsekvenserne.”

Tag chancer og lav fejl

”Man skal tage nogle chancer. Det vil sige, at når man skal tage initiativ, skal man også turde tage nogle chancer engang i mellem. Det gør lederne også. Vi er her alle sammen for at skabe resultater og gøre så virksomheden får succes. Så man er også nødt til at tage nogle chancer som medarbejder.

Det vil sige gøre noget, fordi man ved, at det skal gøres, selvom man ikke har fået besked på det. Der er mange, der ikke tør handle på deres egne ideer, fordi de ikke har fået besked på det. De er derfor megabange for at fejle og at de får skæld ud for det.

Men de skal bare gøre det. Hvis man har for meget fart på, skal man nok få det at vide. Men højst sandsynligt vil det blive værdsat og blive betragtet som været værdifuldt.”

Tag det ikke så personligt

”Man skal lade være med at tage arbejdet alt for personligt. Når vi tager det personligt, så tror vi, det er os og vores personlighed, som folk er ude efter. Og det er det jo ikke altid.

Nogle gange får man at vide, at noget skal korrigeres, og så er det jo bare noget fagligt. Der er ikke noget galt i at blive sat på plads, for på den måde udvikler vi os og lærer af hinanden. Det betyder jo ikke nødvendigvis, man er ved at blive fyret.

Vi tager det ofte alt for personligt, men det er jo bare arbejde og vi er jo bare i gang med at få ting til at lykkes sammen. Det hænger jo også sammen med, at vi skal turde at tage nogle chancer.”

Konflikten er ikke farlig, men udviklende

”Som medarbejder skal man også turde at være i noget, der nogle gange bliver lidt ubehageligt som eksempelvis konflikter og uenigheder.

Ledere taler ofte om, at det er svært at være i de konflikter, fordi man er som en lus mellem to negle – der er måske en bestyrelse på den ene side og medarbejdere på den anden, mens du alligevel må træffe en beslutning. Du kan ikke altid gøre alle tilfredse. Og det skal medarbejdere også turde at være i.

Medarbejdere skal turde at være i de her konflikter, hvor vi faktisk udvikler hinanden og udvikler os selv. Det er jo dybest set ubehageligt at være i en konflikt, men det er udviklende og lærerigt, så det er også nødvendigt.

Så jeg mener, at medarbejdere skal turde at være i en konflikt uden at de så bagefter går ned i kantinen og brokker sig over deres kollegaer og ledere. Vær i stedet i konflikten og lad være med at forhold dig til noget, der ligger uden for konflikten. Behandl og løs problemet.

Det lyder måske koldt, men det er rationelt. For det er ofte vores følelser, der afgør, hvordan vi har det på arbejdet. Vi bliver ansat til et job, men det er sjældent jobbet, vi forlader. Det er mennesker. Mennesker, vi går fra, fordi vi ikke kan holde dem ud. Det kender vi alle sammen. Vi tager det ofte alt for seriøst, og vi tør ikke være i det ubehagelige, der er nødvendigt for at opnå vigtige resolutioner.”