Martin Skou Heidemann var flov.
Så længe han kunne huske, havde der hængt kalendere med letpåklædte kvinder i skurvognene i hans entreprenørvirksomhed, Skou Gruppen.
Men den dag havde han fået stukket en undersøgelse i hånden, baseret på kvindelige medarbejdere i byggebranchen. I undersøgelsen gav kvinderne udtryk for, at de ikke følte sig velkomne på byggepladserne - blandt andet på grund af kalendere med letpåklædte kvinder.
”Det var noget af en øjenåbner for mig, for jeg havde vænnet mig til, at sådan så en skurvogn ud. Lige så vel at der var en dør, man gik ind af, lige så vel hang der en kalender med nøgne damer. Sådan var det bare,” siger Martin Skou Heidemann, der er administrerende direktør og partner i entreprenørvirksomheden.
”Jeg blev oprigtigt flov over, at jeg ikke havde tænkt over, at det kunne være grænseoverskridende for vores 17-årige kvindelige lærlinge at skulle sidde og spise frokost i et lokale, hvor der hang en nøgen dame på væggen. I Skou Gruppen går vi meget op i at have en god arbejdsplads. Vi vil gerne have de bedste medarbejdere, og de skal selvfølgelig have de bedste betingelser,” siger han.
I dag er kalenderne med de letpåklædte kvinder fjernet fra Skou Gruppens skurvogne.
Derudover har Martin Skou Heidemann gjort det klart for alle 150 ansatte, at der er nultolerance over for sexistiske bemærkninger, ligesom han har skrevet det ind i personalehåndbogen. Han har desuden planer om at oprette en anonym whistleblowerordning for ansatte, der skulle opleve grænseoverskridende adfærd.
Fokus på sexisme i byggebranchen
Skou Gruppen er ikke alene om at sætte fokus på forebyggelse af sexisme og grænseoverskridende adfærd på arbejdspladser i byggebranchen.
Det er en tendens i hele landet, fortæller Morten Frihagen, der er direktør i Dansk Håndværk, en arbejdsgiverforening for små og mellemstore virksomheder inden for håndværk, byggeri og industri.
”Der kommer flere og flere kvinder ind i håndværkerbranchen, og derfor er der flere virksomheder, der begynder at have fokus på, hvordan de tager imod kvindelige medarbejdere,” siger han.
”Virksomhederne italesætter eksempelvis, hvordan dialogen og jargonen skal være på arbejdspladserne, og den klassiske håndværker-kalender af den nøgne kvinde er på vej ud.”
Prøv Vigeur
Opret en gratis Vigeur Light-profil og læs videre. Med en Light-profil får du adgang til 5 artikler pr. måned.