LEGO-chef: ”Succes må hverken gøre dig magelig eller overmodig”
Portræt

LEGO-chef: ”Succes må hverken gøre dig magelig eller overmodig”

Jesper Toubøl er blandt topcheferne i LEGO og var med på det hold, som i 00’erne vendte blødende regnskaber til buldrende succes. Den tid har Jesper Toubøl ikke glemt, og han er stadig opsat på at innovere. Men altid med udgangspunkt i kerneproduktet.

Foto: Caroline Bundgaard
30. maj 2022

”Dem her skal jeg aldrig arbejde for. Den adfærd og kultur er slet ikke mig.”

Den tanke havde Jesper Toubøl om LEGO, da han i 1999 besøgte koncernen. Han er uddannet civilingeniør fra Aalborg Universitet og var kortvarigt tilbage i Jylland som ekstern konsulent.

”Der var LEGO ikke synderligt imponeret af, hvad vi kom med – så jeg følte lidt, at jeg stod ude i kulden og pressede næsen flad.”

I dag går Jesper Toubøl hjemmevant rundt på LEGO-fabrikken i Billund iført sine farverige sneakers med karakteristiske LEGO-knopper.

”De er fede, ikke?” spørger han med næsten barnlig begejstring.

Hvordan endte Jesper Toubøl her? Som fuldblodsfan af den legetøjsgigant, han aldrig skulle arbejde for?

Det startede med et milliardunderskud og et prik på skulderen.

Fra sin plads på hovedkontoret i Billund har Jesper Toubøl kun ganske få skridt hen til de fabriksbygninger, hvor nogle af hans 700 medarbejdere har deres daglige gang. Foto: Caroline Bundgaard
Fra sin plads på hovedkontoret i Billund har Jesper Toubøl kun ganske få skridt hen til de fabriksbygninger, hvor nogle af hans 700 medarbejdere har deres daglige gang. Foto: Caroline Bundgaard

Børn som rollemodeller

LEGO var på vej ud af sin dybe krise med milliardstore underskud, da Jesper Toubøl i 2006 blev headhuntet til koncernen.

”Det var en svær tid, hvor man skar fra og måtte sige farvel til gode kollegaer. Men også helt fantastisk at være med til at føre LEGO tilbage til kernen. Til klodsen,” tilføjer Jesper Toubøl.

Den kreativitet og umiddelbarhed, som børn har, kan vi som voksne lære meget af. Børn kombinerer ting, vi slet ikke kan forestille os.
Jesper Toubøl, Vice President of Operations i LEGO

I dag står der Vice President of Operations på hans visitkort, men hele syv gange har han skiftet det ud hos LEGO.

Han startede som leder inden for logistik og blev hurtigt flyttet til produktudvikling. Det var her, han for første gang i karrieren mærkede sit kald:

”Det var en øjenåbner for mig at se børn teste vores produkter. Den kreativitet og umiddelbarhed, som børn har, kan vi som voksne lære meget af. Børn kombinerer ting, vi slet ikke kan forestille os.”

For Jesper Toubøl er det derfor også et kompliment at blive kaldt barnligt begejstret. I LEGO er rollemodellerne børn, og her går man hver dag på arbejde for at gøre verden til et bedre sted for dem.

Er det ikke et letkøbt purpose, når man – som i LEGO’s seneste regnskabsår – har et overskud på 17 milliarder?

”Jo,” svarer Jesper Toubøl uden betænkningstid. ”Men det purpose har vi haft lige fra starten. Strategisk mistede vi bare retningen lidt undervejs.”

Foruden at levere produkter til børn fremhæver Jesper Toubøl ledelsesgerningen som sin største drivkraft. "Når de taler om mig herude på fabrikken, skal de gerne sige, at jeg er ordentlig og til at regne med." Foto: Caroline
Foruden at levere produkter til børn fremhæver Jesper Toubøl ledelsesgerningen som sin største drivkraft. "Når de taler om mig herude på fabrikken, skal de gerne sige, at jeg er ordentlig og til at regne med." Foto: Caroline

LEGO som møbelproducent og tv-kanal

Legoklodsen blev lanceret i 1949 og har siden været koncernens absolutte kerneprodukt.

”Det glemte vi bare, når vi pludselig syntes, vi skulle lave produkter i en masse andre kategorier. For eksempel møbler og en tv-kanal.”

Jesper Toubøl mener, at succes hverken må gøre dig magelig eller overmodig, men at begge dele til tider har kendetegnet LEGO.

”Den nordjyske ydmyghed ligger også dybt i det her område af Danmark. Vi slår sjældent ud med vingerne – men når vi gør, kan vi måske godt være for vovede. I hvert fald før krisen i starten af 00’erne.”

Ifølge Jesper Toubøl var flere af de nye satsninger ikke gennemarbejdede nok, og de forvildede sig for langt væk fra kerneproduktet.

Men den lektie sidder stadig i medarbejderne i dag. Mange af dem var nemlig også med, da krisen var ved at tage livet af LEGO:

”Vi kan godt huske, hvordan det var at tro, at vi kunne gå på vandet, og så bare synke mod bunden. Den vej vil vi ikke igen.”

Så hvad er strategien i dag?

Innovation i faste rammer

Det lyder som modstridende begreber, men for Jesper Toubøl hænger de to ting uløseligt sammen.

”Når folk hører innovation, tænker de frie rammer og fri leg. Vi kan gøre lige, hvad vi vil. Men sådan fungerer det ikke. Hvis du skal lave rigtig stærk innovation, skal du have ret faste rammer og holde dig inden for dem.”

Ifølge Jesper Toubøl handler innovation nemlig ikke bare om at bringe nye produkter på markedet – men i lige så høj grad om at optimere og videreudvikle på dét, der allerede har vist sit værd. Kerneproduktet.

Som når LEGO arbejder på at gøre klodserne grønnere og figurerne mere inkluderende for alle børn.

”Eller når vi sender et samlesæt på gaden, og den nye politistation ser komplet anderledes ud end den foregående. Men i virkeligheden er 90 procent af legoklodserne de samme som sidst.”

LEGO gennemsyrer Billund by og ikke mindst området omkring hovedkontoret. Til højre i billedet er det indgangen til kontoret, og i venstre side ses fabrikken. Foto: Caroline Bundgaard
LEGO gennemsyrer Billund by og ikke mindst området omkring hovedkontoret. Til højre i billedet er det indgangen til kontoret, og i venstre side ses fabrikken. Foto: Caroline Bundgaard

Systematikken fra samlesættene kendetegner også LEGO som organisation.

Komponenterne passer sammen, og alle kender deres roller. Men der skal samtidig være plads til at udvikle og forny sig – ligesom Jesper Toubøl selv har gjort med syv LEGO-stillinger på 16 år.

”Måske synes, nogle af mine medarbejdere, at det er irriterende, jeg har de ambitioner på deres vegne. Men verden flytter sig hele tiden. Så hvis man selv flytter sig lidt, og verden flytter sig meget, så kommer man altså bagud på et tidspunkt.”

Uforudsete konkurrenter

Jesper Toubøl peger på digitaliseringen som et af de steder, hvor verden har flyttet sig mest.

Og den har samtidig ændret billedet af LEGO’s nærmeste konkurrenter. Engang var det amerikanske legetøjsgiganter som Hasbro og Mattel, der står bag Barbiedukken.

”I dag er det alt, hvad der stjæler børns tid,” siger Jesper Toubøl og skæver ned til den smartphone, som optager interviewet. ”Så dén der konkurrerer vi selvsagt med.”

Verden flytter sig hele tiden. Så hvis man selv flytter sig lidt, og verden flytter sig meget, så kommer man altså bagud på et tidspunkt.
Jesper Toubøl, Vice President of Operations i LEGO

De apps, der er populære i dag, kendte vi måske ikke for et år siden. Og det, der hitter næste år, kan vi ikke nødvendigvis spå om nu. Men siden LEGO har fundet tilbage til kernen, er Jesper Toubøl ikke bekymret:

”Vi ved, at vores produkt har sin berettigelse. Nu er vores fornemmeste opgave at udvikle det i en mere bæredygtig og inkluderende retning – så vi kan nå så mange børn som overhovedet muligt.”

Ifølge Jesper Toubøl vil LEGO nemlig ikke alene følge tiden. De vil præge den.

”For børn skal ikke bare kigge ind i en skærm. De skal have legetøj, der stimulerer deres fantasi, motorik og matematiske færdigheder. Den mission tror jeg virkelig på.”

På Jesper Toubøls kontor samler han de produkter, som betyder noget særligt for ham. Her er det LEGO's første legetøj i plantebaseret plastik. Foto: Caroline Bundgaard
På Jesper Toubøls kontor samler han de produkter, som betyder noget særligt for ham. Her er det LEGO's første legetøj i plantebaseret plastik. Foto: Caroline Bundgaard

Så tog Jesper Toubøl fejl af LEGO, da han i sin tid ikke ville arbejde for dem, eller er det koncernen, der har udviklet sig positivt gennem årene?

”Begge dele,” siger han med et eftertænksomt smil. ”Kulturen i en organisation ændrer sig hele tiden, og det skal vi ikke være så bange for. Nye mennesker kommer til, og det er menneskerne, der definerer kulturen.”

Men Jesper Toubøl misforstod også LEGO dengang i 1999:

”Det, jeg opfattede som arrogance, var i virkeligheden en ekstrem dedikation. Og den er jeg stadig dybt imponeret af i dag.”


Vil du opleve Jesper Toubøl til Vigeur Business Lounge d. 22 juni i selskab med håndbolddirektøren Jan Larsen? Klik her for at læse mere.