Virksomheder klæder sig i alle regnbuens farver. Men husk lige det her, før I hejser flaget
Ligestilling

Virksomheder klæder sig i alle regnbuens farver. Men husk lige det her, før I hejser flaget

Stadigt flere virksomheder bruger regnbuen til at vise deres støtte til LGBT+-miljøet. Men der skal handling bag symbolet, lyder opfordringen fra en specialist i kommunikation og sociale medier.

Foto: Rob Maxwell/Unsplash.com
12. juni 2022

Du kan sikkert huske det fra sidste år.

Regnbueflaget vajer i gadebilledet. Bygninger lyses op. Og på sociale medier får profilbilleder et lille, farverigt stempel med et stort budskab.

Nu er den internationale Pride-måned tilbage, og senere på sommeren venter festivaler for menneskerettigheder og LGBT+-miljøet.

Er det ikke positivt, at virksomheder gerne vil tage del i at hylde mangfoldigheden?

”Jo,” siger Martin Bylund Larsen, som er specialist i kommunikation og sociale medier – og medvært på podcasten Format, der tidligere har behandlet emnet.

”Men du risikerer at underminere din egen troværdighed, hvis der ikke er aktive handlinger bag ordene.”

Vi kender begrebet greenwashing fra virksomheder, der pynter sig med grønne fjer uden reelt at gøre noget for at fremme bæredygtighed og den grønne omstilling.

På samme måde bruges pinkwashing eller rainbow washing om virksomheder, der bruger regnbuen i deres reklamer eller produkter uden at gøre en aktiv indsats for at styrke LGBT+-miljøet.

Hvorfor er det et problem, og hvad kan man som virksomhed gøre ved det? Det fortæller Martin Bylund Larsen i dagens Q&A.

Hvorfor er det et problem, at virksomheder tager del i Priden?

”Det er rigtig positivt, hvis Pride-måned minder virksomheder om dagsordenen og den sociale forpligtelse.

Men det er et problem, hvis du som virksomhed kommunikerer din holdning, inden du selv har lavet en handling.

Det klinger hult og kan underminere din troværdighed – både over for medarbejdere, samarbejdspartnere og kunder, der måske konfronterer dig med det.

Virksomheden har muligvis værdierne i orden og lyst til at implementere dem. Men man har ikke lige tænkt på det siden Priden sidste år.

Det er et problem, hvis du som virksomhed kommunikerer din holdning, inden du selv har lavet en handling.
Martin Bylund Larsen, specialist i kommunikation og sociale medier

Vi ser også, at nogle virksomheder gerne vil score billige point, når det er bekvemt for dem selv, men ikke når der er noget på spil.

Et grelt eksempel er Mercedes, der lige nu har klædt sit logo i regnbuens farver i lande, hvor kampen reelt er kæmpet. Men i for eksempel Tyrkiet og Mellemøsten, hvor der virkelig er behov for opbakning til LGBT+, er logoerne præcis lige så farveløse, som de plejer at være.”

Martin Bylund Larsen kalder det dobbeltmoralsk, at et internationalt brand som Mercedes-Benz er så selektiv i sine indsatser på sociale medier. Foto: Screenshot fra LinkedIn.
Martin Bylund Larsen kalder det dobbeltmoralsk, at et internationalt brand som Mercedes-Benz er så selektiv i sine indsatser på sociale medier. Foto: Screenshot fra LinkedIn.

Er det ikke bedre at synliggøre sagen end slet ikke at gøre noget?

Awareness er selvfølgelig godt, men det må ikke blive en sovepude for reel forandring.

Vi er ikke imod det, så nu flager vi for det. Det er mentaliteten mange steder, men som moderne virksomhed er du også nødt til at tage stilling.

Det kan vi ikke gøre ved hver eneste politiske dagsorden – så du må prioritere. Og vente med at udbasunere dine holdninger, indtil du har handlet internt.

Én ting er, at du ellers mister troværdighed. Men du udvander også sagen ved at tage opmærksomhed fra de virksomheder og organisationer, der aktivt gør en indsats for LGBT+ og menneskerettigheder.”

Hvad kan man som virksomhed gøre for at støtte LGBT+-miljøet?

”Du bør interessere dig for diversitet og mangfoldighed hele året rundt. Ikke bare den måned eller uge, Priden minder dig om det.

Hvordan fremmer I det i jeres organisation, og hvordan hjælper I med at styrke LGBT+-miljøet? Sælger man produkter med regnbuen, kunne det eksempelvis være ved at donere overskuddet til sagen fremfor selv at lukrere på det.

Du bør interessere dig for diversitet og mangfoldighed hele året rundt. Ikke bare den måned eller uge, Priden minder dig om det.
Martin Bylund Larsen, specialist i kommunikation og sociale medier

Noget helt andet er samarbejdspartnere og leverandører i lande, som på ingen måde støtter LGBT+ og basale menneskerettigheder. Gør du forretning med dem, udlever du ikke de værdier, du prædiker.

Det er virksomhedens eget valg – men så lad være med at flage for det.”